Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMonteiro, Eric
dc.contributor.authorYogarajah, Aravinthan
dc.date.created2016-06-02
dc.date.issued2016
dc.identifierntnudaim:13221
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2413111
dc.description.abstractSmidig utviklingsmetodikk har blitt bredt brukt blant programvareselskapene i både samlokalisert og distribuert team. I slike situasjoner forekommer det at prosjektene ikke leverer produktet til tide, der manglende læring og kommunikasjonsutfordringer kan være grunnen. Derfor undersøkes utfordringene systemutviklingsteam har i forhold til organisatorisk læring og kommunikasjon i både samlokalisert og distribuert team. Det er gjennomført ti observasjoner basert på tre case studier. Resultatene mine viser at systemutviklingsteam gjennomfører retrospektivmøter og tar læring av dette, men læringen er begrenset. Det er både identifisert enkelt og dobbeltløkkelæringer i retrospektivmøtene, men det er primært enkeltløkkelæringer som forekommer og dette henger sammen med eksisterende teori. Den største hindringen for å danne dobbeltløkkelæring har vært gjennomføring av forbedringstiltakene. Manglende gjennomføringsevne skyldes at det fokuseres på mange forbedringstiltak, manglende oppfølgning og tilrettelegging av forbedringstiltakene, manglende konkrete forbedringstiltak og involvering av eksterne aktører. Når forbedringstiltakene ikke gjennomføres fører det til at de samme utfordringene diskuteres gjentatte ganger. En konsekvens av dette har ført til misnøye for gjennomføring av retrospektivmøtene. Jeg har utarbeidet en liste med faktorer som har bidratt til å danne dobbeltløkkelæring. Basert på denne listen har jeg foreslått en modell for gjennomføring av retrospektivmøtene. Når det gjelder kommunikasjon viser det seg at mangel på ansikt-til-ansikt kommunikasjon i distribuerte team har ført til vanskeligheter med å forstå informasjonen som blir formidlet korrekt i motsetning til samlokalisert team. Tilslutt konkluder jeg med at manglende gjennomføring av forbedringstiltakene vil påvirke produktiviteten til teamet. Manglende ansikt-til-ansikt kommunikasjon i distribuert team har ført til redusert forståelse rundt informasjonen som er formidlet mellom distribuerte teammedlemmer og henger sammen de fleste studiene på dette forskningsfeltet.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectInformatikk, Programvaresystemer
dc.titleSmidig utviklingsmiljø: Organisatorisk læring og kommunikasjon - Case studier av retrospektivmøter
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel