• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for datateknologi og informatikk
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for datateknologi og informatikk
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Smidig utviklingsmiljø: Organisatorisk læring og kommunikasjon - Case studier av retrospektivmøter

Yogarajah, Aravinthan
Master thesis
Thumbnail
Åpne
13221_FULLTEXT.pdf (6.177Mb)
13221_COVER.pdf (179.5Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2413111
Utgivelsesdato
2016
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for datateknologi og informatikk [3771]
Sammendrag
Smidig utviklingsmetodikk har blitt bredt brukt blant programvareselskapene i både samlokalisert og distribuert team. I slike situasjoner forekommer det at prosjektene ikke leverer produktet til tide, der manglende læring og kommunikasjonsutfordringer kan være grunnen. Derfor undersøkes utfordringene systemutviklingsteam har i forhold til organisatorisk læring og kommunikasjon i både samlokalisert og distribuert team. Det er gjennomført ti observasjoner basert på tre case studier.

Resultatene mine viser at systemutviklingsteam gjennomfører retrospektivmøter og tar læring av dette, men læringen er begrenset. Det er både identifisert enkelt og dobbeltløkkelæringer i retrospektivmøtene, men det er primært enkeltløkkelæringer som forekommer og dette henger sammen med eksisterende teori. Den største hindringen for å danne dobbeltløkkelæring har vært gjennomføring av forbedringstiltakene. Manglende gjennomføringsevne skyldes at det fokuseres på mange forbedringstiltak, manglende oppfølgning og tilrettelegging av forbedringstiltakene, manglende konkrete forbedringstiltak og involvering av eksterne aktører. Når forbedringstiltakene ikke gjennomføres fører det til at de samme utfordringene diskuteres gjentatte ganger. En konsekvens av dette har ført til misnøye for gjennomføring av retrospektivmøtene. Jeg har utarbeidet en liste med faktorer som har bidratt til å danne dobbeltløkkelæring. Basert på denne listen har jeg foreslått en modell for gjennomføring av retrospektivmøtene. Når det gjelder kommunikasjon viser det seg at mangel på ansikt-til-ansikt kommunikasjon i distribuerte team har ført til vanskeligheter med å forstå informasjonen som blir formidlet korrekt i motsetning til samlokalisert team.

Tilslutt konkluder jeg med at manglende gjennomføring av forbedringstiltakene vil påvirke produktiviteten til teamet. Manglende ansikt-til-ansikt kommunikasjon i distribuert team har ført til redusert forståelse rundt informasjonen som er formidlet mellom distribuerte teammedlemmer og henger sammen de fleste studiene på dette forskningsfeltet.
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit