Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPitera, Kelly
dc.contributor.authorRasmussen, Steinar G.
dc.date.created2016-05-15
dc.date.issued2016
dc.identifierntnudaim:14078
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2412617
dc.description.abstractPlanleggingstiden for samferdselsprosjekter har i den siste tiden vært omdiskutert, og i Nasjonal Transportplan for 2014-2023 har regjeringen kommet med et mål om å halvere den totale planleggingstiden for store samferdselsprosjekter. Det å halvere planleggingstiden krever visse endringer bl.a. i beslutningsprosessene, planleggingen og prosjektgjennomføringen. Tidlig og tverrfaglig involvering i prosjektene, vil kunne gi et viktig bidrag her. Det å involvere alle fagfelt sammen med beslutningstagere tidligere i prosjektene, vil kunne redusere kalendertiden for prosjektgjennomføringen. I denne oppgaven blir det presentert og jobbet med, en metodikk som øker involveringen mellom fagfeltene, beslutningstagerne og interessehaverne samt sett på hvordan metodikken kan innføres i samferdselsprosjekter. Metodikken er Integrated Concurrent Engineering(ICE). Problemstillingen for oppgaven var: I oppgaven skal jeg se på og analysere hvordan man kan innføre ICE i samferdselsprosjekter, og vurdere hvilke fordeler dette eventuelt kan ha. Metoden vil utprøves i to av InterCity-prosjektene for Jernbaneverket. Denne analysen vil resultere i anbefalinger om beste praksis når ICE tas i bruk i samferdselsprosjekter. For å komme godt i gang, valgt jeg å se hvordan andre som benytter ICE-metodikken innenfor andre fagfelt, bruker den. Jeg valgte også å kjøre casestudier på to InterCity prosjekter for å forske og få erfaringer med ICE-metodikken. Metodene som er brukt i oppgaven er litteraturstudie, intervju, spørreundersøkelser og casestudier. Casestudiene er utført på «InterCity Sandbukta - Moss - Såstad» og «InterCity Dovrebanen - strekningen Sørli - Brumunddal». Det er utført totalt 11 sesjoner på disse to prosjektene samt 1 sesjon i forkant. Disse sesjonen blir presentert fra a-å i denne oppgaven, inklusive en oppsummering av erfaringer fra hver sesjon. I løpet av oppgaven brukte jeg som definisjon for metodikken på norsk; «Integrert planlegging»: Det er etter min oppfatning, beskrivende for hva ICE-metodikken handler om. Det jeg har funnet ut, er at metodikken gir en større og bedre tverrfaglig forståelse for - og bedre kvalitet på prosjektene. Det blir en bedre og mer tverrfaglig involvering i prosjektene. Fag som ikke er i fokus i tidlig fase, kommer tidligere inn og kan gi føringer/innspill for videre fremdrift. Man må øve for å bli god i bruken av metodikken. Det er viktig å få forankret metoden i prosjektet og ledelsen. Dette er en ny måte å jobbe på for alle, og det krever at man er fleksible. Konklusjonen min er at ICE-metodikken er godt egnet for samferdselsprosjekter. Metodikken legger til rette for å utføre beslutninger i en tverrfaglig integrert prosess. Jeg vil anbefale andre å benytte ICE-Metodikken når man jobber i tverrfaglige prosjekter.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectErfaringsbasert masterprogram i veg og jernbane, Veg
dc.titleIntegrated Concurrent Engineering i Samferdselsprosjekter.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel