Hva er sammenhengen mellom opplevelsen av jobbengasjement og jobbressurser?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2412364Utgivelsesdato
2016-10-03Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NTNU Handelshøyskolen [1708]
Sammendrag
I et samfunn som i økende grad drives av menneskers kunnskap og kompetanse, anses vi det
som hensiktsmessig å se på hvordan man skal kunne ivareta disse menneskelige ressursene.
Det er blitt gjennomført mye forskning på dette med forskjellige teoretiske tilnærminger. I
vårt bidrag til denne forskningen tar vi utgangspunkt i en tilstand som kalles
”jobbengasjement”. I denne studien ser vi på denne sinnstilstanden som en utelukkende
positiv tilstand som skaper produktive, tilfredse og lojale ansette, og at de bidrar til en
vedvarende verdiutvikling hos bedrifter.
Med utgangspunkt i JDR-modellen, hvor man ser sammenhengen mellom krav og mestring,
benytter vi oss av to spørreundersøkelser som fanger opp opplevelsen av fenomenene
jobbressurser og jobbengasjement i kunnskapsbedrifter. Jobbressurser omhandler her flere
indivudelle faktorer, inkludert autonomi, læring og utvikling, variasjon i arbeidet,
tilbakemelding på prestasjon og sosial støtte. Målet er å se om det er en sammenheng mellom
disse jobbressursene og jobbengasjement. Med utgangpunkt i teori og en kvantitativ
undersøkelse, som ble delt ut hos ansatte i to anonyme kunnskapsbedrifter, ble det etablert
tabeller og gjennomført korrelasjonsanalyser og t-tester for å se sammenhengene i bedriftene.
Resultatet viste en klar signifikant korrelasjon mellom alle jobbressursene og
jobbengasjement. Dessverre kunne vi ikke vise til kausalitet eller bestemme sikkert hvilken
jobbressurs som påvirker jobbengasjementet mest, og dermed er den som oppleves som
viktigst ut fra vår undersøkelse.
Studien vår synliggjør også viktigheten av å inkludere personkarakteristikker og miljø når
man skal studere hva som skaper jobbengasjement. Med bakgrunn i at studien fant
signifikante funn knyttet til variert opplevelse av enten jobbressurser eller jobbengasjement på
bakgrunn av kjønn, utdanningnivå og alder. Samt merkbare forskjeller mellom vårt utvalg og
et internasjonalt referanseutvalg