• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for konstruksjonsteknikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for konstruksjonsteknikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Analyse og kapasitetskontroll av skadd fritt-frambygg bru - Herøybrua

Fjell, Andreas; Wirgenes, Emil
Master thesis
Thumbnail
View/Open
15149_FULLTEXT.pdf (5.649Mb)
15149_COVER.pdf (179.4Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2412011
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for konstruksjonsteknikk [2414]
Abstract
Denne masteroppgaven omhandler Herøybrua, som er en fritt-frambygg bru, med betydelige skader. Den tar for seg skadekartlegging, analyse og kapasitetskontroll i bruddgrensetilstand for hovedsøylene og andre kritiske snitt i brubjelken. Samt risseviddekontroll i bruksgrensetilstanden.

Herøybrua er en fritt-frambygg bru bygget i 1976 med skader i nedre del av hovedsøylene. Brua har en total lengde på 543 meter, med hovedspenn på 170 meter. Det fremkommer av skaderapportene at skadene skyldes i hovedsak armeringskorrosjon på grunn av klorider fra sjøsprøyt.

Karakteristiske laster og dimensjonerende lastkombinasjoner er bestemt i henhold til Statens vegvesens håndbok R412 Bruklassifisering. NS3473 ligger til grunn for kapasitetsberegningene. Rammeprogrammet NovaFrame er benyttet for å hente ut kritiske karakteristiske krefter og kjøre ulike analyser. Det er blitt fokusert på å bygge en nøyaktig modell og nærliggende virkeligheten for at resultatene skal samsvare virkningen av de dimensjonerende lastene.

Resultatet fra kapasitetskontrollen i bruddgrensetilstand viser at kapasiteten til brubjelken og søylene har tilstrekkelig kapasitet for lasttilfellene. Ved redusert søyle tverrsnitt er det kritiske punktet ved 80 % resterende armering på begge sider av søyle. Ved tap av overdekning og/eller større tap av armering vil ikke søylekapasiteten være tilstrekkelig.

Det konkluderes med at brua slik den er i dag, tåler belastningen fra Bruksklasse 10/50t og lastkombinasjonene gitt av håndbok R412. Det anbefales å gjøre reparasjoner av søylene for å øke bestandigheten og opprettholde søylekapasiteten
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit