Analyse og kapasitetskontroll av skadd fritt-frambygg bru - Herøybrua
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2412011Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven omhandler Herøybrua, som er en fritt-frambygg bru, med betydelige skader. Den tar for seg skadekartlegging, analyse og kapasitetskontroll i bruddgrensetilstand for hovedsøylene og andre kritiske snitt i brubjelken. Samt risseviddekontroll i bruksgrensetilstanden.
Herøybrua er en fritt-frambygg bru bygget i 1976 med skader i nedre del av hovedsøylene. Brua har en total lengde på 543 meter, med hovedspenn på 170 meter. Det fremkommer av skaderapportene at skadene skyldes i hovedsak armeringskorrosjon på grunn av klorider fra sjøsprøyt.
Karakteristiske laster og dimensjonerende lastkombinasjoner er bestemt i henhold til Statens vegvesens håndbok R412 Bruklassifisering. NS3473 ligger til grunn for kapasitetsberegningene. Rammeprogrammet NovaFrame er benyttet for å hente ut kritiske karakteristiske krefter og kjøre ulike analyser. Det er blitt fokusert på å bygge en nøyaktig modell og nærliggende virkeligheten for at resultatene skal samsvare virkningen av de dimensjonerende lastene.
Resultatet fra kapasitetskontrollen i bruddgrensetilstand viser at kapasiteten til brubjelken og søylene har tilstrekkelig kapasitet for lasttilfellene. Ved redusert søyle tverrsnitt er det kritiske punktet ved 80 % resterende armering på begge sider av søyle. Ved tap av overdekning og/eller større tap av armering vil ikke søylekapasiteten være tilstrekkelig.
Det konkluderes med at brua slik den er i dag, tåler belastningen fra Bruksklasse 10/50t og lastkombinasjonene gitt av håndbok R412. Det anbefales å gjøre reparasjoner av søylene for å øke bestandigheten og opprettholde søylekapasiteten