Institutt for konstruksjonsteknikk
Nye registreringer
-
Machine Learning-Assisted Structural Health Monitoring of Herøysund Bridge
(Master thesis, 2024)Herøysundbrua i Herøy kommune, Nordland, forbinder øyene Nord-Herøy og Sør-Herøy sammen. Den etteroppspente betongbrua står eksponert mot havet, hvor det kystlige klimaet trolig har forårsaket betydelig korrosjon i ... -
A self-consistent void-based rationale for hydrogen embrittlement
(Peer reviewed; Journal article, 2025)Solely based on the failure process of metallic materials containing voids, we propose a straightforward rationale for a self-consistent void-based hydrogen embrittlement (CVHE) predictive framework that effectively captures ... -
Finite element model updating on the existing Grenland Bridge
(Master thesis, 2024)Denne avhandlingen utforsker optimaliseringen av modelloppdatering ved bruk av Abaqus kombinert med operasjonell modalanalyse. Hovedmålet er å forstå hvordan varierende sett med parametere og forskjellige forhold mellom ... -
Mekanisk respons av vev for sunne og aneurysmatiske stigende aorta: materialmodellering og parameterestimeringer
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en del av et pågående forskningsprosjekt for å modellere den mekaniske responsen og forutsi vevssvikt i aneurismer i den stigende torakale aorta, med følgende spesifikke mål: å forbedre materialmodellene ... -
Changes in the nanomechanical properties of the constituent minerals in the ductile fauske marble and the brittle kuru granite during progressive failure
(Peer reviewed; Journal article, 2024)The nanoscale elastic moduli and hardness of the constituent minerals of the Class II Kuru granite and the Class I Fauske marble were experimentally investigated. The aims were to correlate the microcrack patterns with the ... -
Dynamic Analysis of Network Arch Bridge Subjected to Train Traffic.
(Master thesis, 2024)I et samfunn som beveger seg mot en mer miljøvennlig og bærekraftig holdning, vil det være hensiktsmessig å utforske og andvende nettverksbuebroer som et alternativ. Nettverksbuebroer er typisk lette strukturer som både ... -
Operational modal analysis and finite element model updating of the Brattøra Bridge
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven utføres dynamiske målinger på Brattørbrua i Trondheim ved bruk av en metode der sensorene systematisk flyttes på i ulike oppsett. Broen er en rullebro med to skjærlåser i midtspennet som holder de ... -
Application of Reclaimed Elements in Structural Engineering Towards Circular Economy
(Master thesis, 2024)En omstilling mot global sirkulærøkonomi er avgjørende for at byggenæringen skal klare å møte de økende kravene til bærekraft. For å lette overgangen må sirkulære prinsipper integreres i bygningsdesignprosessen. I dag ... -
Machine Learning-Assisted Structural Health Monitoring of Herøysund Bridge
(Master thesis, 2024)Herøysundbrua i Herøy kommune, Nordland, forbinder øyene Nord-Herøy og Sør-Herøy sammen. Den etteroppspente betongbrua står eksponert mot havet, hvor det kystlige klimaet trolig har forårsaket betydelig korrosjon i ... -
Modelling of nonlinear aerodynamic self-excited forces on bridge decks
(Doctoral theses at NTNU;2024:365, Doctoral thesis, 2024)The continuous demand for increasing the height and length of structures pushes the boundaries for state-of-the-art engineering. Climate change increases the complexity of the task even further. Precise wind engineering ... -
Reduced Order Modeling Techniques for Planar Linear Elastic Problems
(Master thesis, 2024)I konstruksjonsteknikk er numeriske metoder som Finite Element Analysis (FEA) og Computational Fluid Dynamics (CFD) mye brukt for å løse komplekse mekaniske problemer, optimalisere design og forutsi strukturell oppførsel. ... -
Moment-rigid connections and large storage halls in timber
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har vært en del av et pågående arbeid ved NTNU om å utvikle en momentstiv forbindelse for trekonstruksjoner. Denne oppgaven presenterer en ny bjelke-til-bjelke forbindelse som benytter lange gjengestenger ... -
Optimization of Automatically Generated Buildings
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker hvordan kombinasjonen av optimalisering, kunnskapsbasert design og parametrisk design kan bidra til å utarbeide teknologi som kan effektivisere designfasen samt bidra til en mer bærekraftig ... -
Analysis and simulation of non-stationary wind-induced dynamic response of the Hardanger bridge
(Master thesis, 2024)Ikkestasjonære vindfelt har lenge vært kjent, men har fått mer oppmerksomhet den siste tiden. I design av lange bruer er det vanlig å bruke stasjonære metoder til å estimere vindfelt og buffeting-respons. Observasjoner ... -
Analysis and simulation of nonstationary wind-induced dynamic response of the Hardanger bridge
(Master thesis, 2024)Ikkestasjonære vindfelt har lenge vært kjent, men har fått mer oppmerksomhet den siste tiden. I design av lange bruer er det vanlig å bruke stasjonære metoder til å estimere vindfelt og buffeting-respons. Observasjoner ... -
Machine learning models for predicting non-linear features in reinforced concrete beams
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har som mål å utvikle maskinlæringsmodeller i Python TensorFlow for å predikere spesifikke ikke-lineære trekk i armerte betongbjelker. Tre forskjellige maskinlæringsmodeller er utviklet gjennom ... -
Open-source Concrete Beam Design Checker in Python: A Tool for Integrating Emissions and Costs in the Design Phase
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven presenterer etableringen av en åpen kildekode i Python for prosjektering av betongbjelker, og har fått navnet Concrete Beam Design Checker (CBDC). Programmet evaluerer bjelker med brukerspesifiserte ... -
An experimental investigation of aerodynamic interference between two closely spaced suspension bridges
(Master thesis, 2024)Behov for kapasitetsøkning i transportnettet kan føre til problemstillingen om man skal bygge en ny bru med økt kapasitet og rive eksisterende bru, eller om det skal bygges en ny bru i parallell med en eksisterende bru. ... -
Modellering og kapasitetsvurdering av Herøysundbruen i Diana FEA: Kapasitetsvurdering ved ulike skader i etterspennigssystem
(Master thesis, 2024)Denne oppgaven handler om modellering av Herøysundbruen. Hensikten med modelleringen er å lage en digital modell som representerer Herøysundbruen og vurdere den faktiske kapasiteten til bruen i dens nåværende tilstand, ... -
Modellering og kapasitetsvurdering av Herøysundbruen i Diana FEA: Kapasitetsvurdering ved ulike skader i etterspennigssystem.
(Master thesis, 2024)Denne oppgaven handler om modellering av Herøysundbruen. Hensikten med modelleringen er å lage en digital modell som representerer Herøysundbruen og vurdere den faktiske kapasiteten til bruen i dens nåværende tilstand, ...