Designtaktikk for uavhengige plateselskapers artist- og musikkformidling
Abstract
Musikkbransjen har i løpet av de siste årene opplevd større endringer knyttet til formidling av musikk. Enkeltartister har gjort seg mer tilgjengelige og bidratt til å danne et komplisert bilde av et tilsynelatende mettet marked. Samtidig har folks bruksvaner påvirket etterspørselen av tradisjonelle musikkformater og åpnet for nye muligheter innen salg og distribusjon. Bransjen har, i styring av ledende selskaper, i mindre grad benyttet seg av designstrategiske verktøy og lenge opptrådt passivt i forhold til å følge slike endringer. Det anses av den grunn som interessant å se hvordan mindre plateselskapers posisjon kan tilrettelegges for å kunne ta steg i retning av morgendagens behov.Denne oppgaven vil, med utgangspunkt i det trondheimsbaserte plateselskapet Riot Factory, se på mindre, uavhengige plateselskapers rolle og potensial knyttet til formidling av musikkopplevelser. En analytisk designprosess skal søke å belyse den uavhengige aktørens posisjon i dagens musikkbransje, og derav danne grunnlag for visualisering av potensielle satsningsområder. Hovedvekten vil i denne oppgaven ligge på visuell fremstilling.Målet for oppgaven er å utforske muligheter for formidling av musikk. Dette dreier seg i hovedsak ikke om å lage en strategi for effektivisering av salg og markedsføring, men i stedet om hvordan plateselskaper og deres artister kan formidle musikk på en ærlig måte.Resultatet er to case studier for hvordan visuelle fremstillinger kan bidra til skape unike musikkopplevelser.