Show simple item record

dc.contributor.advisorStadheim, Astrid
dc.contributor.advisorBerntsen, Geir
dc.contributor.authorMyhr, Magnus
dc.contributor.authorLøkken, Andreas
dc.contributor.authorTangen, Gjøran Grimnes
dc.date.accessioned2016-09-26T13:28:30Z
dc.date.available2016-09-26T13:28:30Z
dc.date.issued2016-09-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2410646
dc.description.abstractVedlikeholdsetterslepet er stort på norske veger. Som trafikant kan man oppleve å kjøre på veger med spordannelser og andre deformasjoner som har innvirkning på trafikksikkerhet, komfort og vintervedlikehold. Denne rapporten har som hensikt å undersøke hvilken effekt vedlikehold av grøfter, som et drenssystem, har mot sporutvikling og dekkelevetid på fylkesveger i Region øst. Det er blitt analysert vegstrekninger i Hedmark og Oppland. På strekningene er det utført vedlikehold/utbedring av dype sidegrøfter. Resultatene viser at utbedringstiltakene i stor grad hadde innvirkning på sporutviklingen. Ved å se på denne utviklingen før og etter utbedringstiltak fikk vi en gjennomsnittlig forbedring med en faktor på 2,25. Dette viser at vedlikehold av grøfter er viktig for hvordan en veg håndterer den trafikkbelastningen den utsettes for, da vanninnhold har stor innvirkning på vegens bæreevne.nb_NO
dc.description.abstractThe maintenance backlog on Norwegian roads is significant. When driving on these roads you might experience rutting and other deformations which influence safety, comfort and winter maintenance. This report’s intention is to investigate which effect the maintenance of ditches, as a drainage system, has on the development of rutting and pavement lifetime on the county roads in Region øst. Stretches of roads in Hedmark and Oppland have been analyzed, where it has been done maintenance and improvement on deep ditches. The results show that the improvement measures taken in large degree influenced the rutting. By looking at this development before and after any measures were taken, we had an average improvement with a factor of 2,25. This shows that maintenance of ditches is vital for how a road handles the traffic volume it is subjected to, as moisture content has a large impact on the road’s bearing capacity.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectDekkelevetidnb_NO
dc.subjectDreneringstiltaknb_NO
dc.subjectDyp sidegrøftnb_NO
dc.subjectSporutviklingnb_NO
dc.subjectBæreevnenb_NO
dc.subjectPavement lifetimenb_NO
dc.subjectDrainagenb_NO
dc.subjectDeep ditchesnb_NO
dc.subjectRuttingnb_NO
dc.subjectBearing capacitynb_NO
dc.titleDreneringens innvirkning på vegdekkets levetidnb_NO
dc.title.alternativeThe drainage’s influence on the pavement’s lifetimenb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500::Building technology: 530::Building, construction and transport technology: 532nb_NO
dc.source.pagenumber58nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record