DO YOU CARE? -en kvalitativ studie av samfunnsansvar som meningsskaping
Master thesis
Date
2016-09-26Metadata
Show full item recordCollections
- NTNU Handelshøyskolen [1718]
Abstract
Tema for denne oppgaven er ”samfunnsansvar som meningsskaping.” Formålet er å forstå
hvordan meningsskaping rundt oppgaver knyttet til samfunnsansvar foregår i praksis gjennom
å besvare problemstillingen ”hvordan skapes mening rundt samfunnsansvarskonseptet
”WeCare” hos ansatte i Nordic Choice Hotels?” Teoretisk er oppgaven forankret i Karl
Weicks perspektiv på meningsskaping. Dette perspektivet er koplet sammen med det som i
organisasjonslitteraturen omtales som identitetsarbeid ved å dra veksler på eksistensfilosofiske
spørsmål og trekke inn forskjellen mellom sterke og svake verdivurderinger. Mitt
utgangspunkt er at bare meningsskaping som kan knyttes til sterke verdivurderinger kan sees
på som identitetsarbeid. Samtidig hevder jeg at meningsskaping rundt oppgaver knyttet til
samfunnsansvar nettopp representerer denne typen meningsskaping som jeg har valgt å kalle
eksistensiell meningsskaping.
Oppgaven er fenomenologisk i sin tilnærming, og bygger på dybdeintervju med
ansatte ved Nordic Choice hoteller i Trondheimsområdet. Resultater fra min undersøkelse
viser at eksistensiell meningsskaping rundt oppgaver knyttet til samfunnsansvar i hovedsak
kunne karakteriseres i henhold til en av følgende tre dimensjoner: meningsskaping som kilde
til rutinisering, meningsskaping som forhandling mellom motstridende krav og
meningsskaping som underbygger et autentisk selvforhold. Jeg har også påvist fire utløsende
faktorer for eksplisitt meningsskaping: møte med en vitebegjærlig masterstudent, felles
aktiviteter og idémyldring, brudd på rutiner, samt opplevelse av motstridende krav med tanke
på lønnsomhet, mennesker og miljø.
Avslutningsvis har jeg gjort noen betraktninger rundt de normative implikasjonene
disse funnene kan sies å ha, gjennom å knytte dem til det Robert C. Solomon kaller ”an
Aristotelian approach to Business Ethics.”