Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorValstad, Rita Almaas
dc.date.accessioned2016-09-26T07:41:24Z
dc.date.available2016-09-26T07:41:24Z
dc.date.issued2016-09-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2410339
dc.description.abstractTema for denne oppgaven er ”samfunnsansvar som meningsskaping.” Formålet er å forstå hvordan meningsskaping rundt oppgaver knyttet til samfunnsansvar foregår i praksis gjennom å besvare problemstillingen ”hvordan skapes mening rundt samfunnsansvarskonseptet ”WeCare” hos ansatte i Nordic Choice Hotels?” Teoretisk er oppgaven forankret i Karl Weicks perspektiv på meningsskaping. Dette perspektivet er koplet sammen med det som i organisasjonslitteraturen omtales som identitetsarbeid ved å dra veksler på eksistensfilosofiske spørsmål og trekke inn forskjellen mellom sterke og svake verdivurderinger. Mitt utgangspunkt er at bare meningsskaping som kan knyttes til sterke verdivurderinger kan sees på som identitetsarbeid. Samtidig hevder jeg at meningsskaping rundt oppgaver knyttet til samfunnsansvar nettopp representerer denne typen meningsskaping som jeg har valgt å kalle eksistensiell meningsskaping. Oppgaven er fenomenologisk i sin tilnærming, og bygger på dybdeintervju med ansatte ved Nordic Choice hoteller i Trondheimsområdet. Resultater fra min undersøkelse viser at eksistensiell meningsskaping rundt oppgaver knyttet til samfunnsansvar i hovedsak kunne karakteriseres i henhold til en av følgende tre dimensjoner: meningsskaping som kilde til rutinisering, meningsskaping som forhandling mellom motstridende krav og meningsskaping som underbygger et autentisk selvforhold. Jeg har også påvist fire utløsende faktorer for eksplisitt meningsskaping: møte med en vitebegjærlig masterstudent, felles aktiviteter og idémyldring, brudd på rutiner, samt opplevelse av motstridende krav med tanke på lønnsomhet, mennesker og miljø. Avslutningsvis har jeg gjort noen betraktninger rundt de normative implikasjonene disse funnene kan sies å ha, gjennom å knytte dem til det Robert C. Solomon kaller ”an Aristotelian approach to Business Ethics.”nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleDO YOU CARE? -en kvalitativ studie av samfunnsansvar som meningsskapingnb_NO
dc.title.alternativeDO YOU CARE? -a qualitative study of CSR as sensemakingnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumberVII, 65 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel