• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • NTNU Handelshøyskolen
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • NTNU Handelshøyskolen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hva er det som gjeld : en kvantitativ studie av studenters tilbøyelighet til å merforbruke med kredittkort

Fjeld, Anna Sara
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Anna Sara S. Fjeld Hva er det som gjeld_endelig.pdf (2.167Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2410329
Date
2016-09-26
Metadata
Show full item record
Collections
  • NTNU Handelshøyskolen [1068]
Abstract
Kredittkortgjelden i Norge vokser i takt med velstandsøkningen. Det er et paradoks at

vi blir rikere for hvert år, men likevel handler mer med lånte penger enn noen gang.

Seks av ti studenter har kredittkort og mange bruker dette kortet til merforbruk.

Merforbruk er når man bruker mer penger enn man ellers ville gjort fordi man har

penger på kreditt tilgjengelig. I min undersøkelse ønsker jeg å undersøke hva som kan

forklare at studenter merforbruker med kredittkort. Problemstillingen som besvares i

oppgaven er: Hva kan forklare studenters tilbøyelighet til å merforbruke med

kredittkort? Med bakgrunn i oppgavens problemstilling og tidligere forskning på

området, har jeg benyttet teorien om planlagt adferd som teoretisk rammeverk for

undersøkelsen. Denne modellen forsøker å forklare adferd gjennom holdninger,

subjektive normer og adferdskontroll. Jeg ønsket i tillegg å inkludere sosial

sammenligning og kunnskap som mulige forklaringer på hvorfor studenter

merforbruker med kredittkort. Begge disse forklaringsvariablene er derfor redegjort

for.

For å kunne besvare problemstillingen er det benyttet en kvantitativ metode. En

spørreundersøkelse ble gjennomført blant studenter ved NTNU og innsamlede data

ble analysert ved hjelp av statistiske verktøy. Totalt svarte 353 respondenter på

undersøkelsen. 221 av disse hadde kredittkort og fokus i analysene ble lagt på denne

gruppen. Det er også blitt gjennomført intervjuer med kontaktpersoner i Lindorff og

DNB kreditt for å ha nødvendig bakgrunnsinformasjon.

Hovedfunnet i undersøkelsen er at studentenes adferdskontroll og deskriptive normer

har signifikant sammenheng med deres tilbøyelighet til å merforbruke. Sosial

sammenligning og holdninger til merforbruk hadde på sin side ikke signifikant

sammenheng med studentenes tilbøyelighet til å merforbruke. Funn viser videre at

studentenes kunnskap ikke har påvirkning på holdningene til merforbruk.

Videre har undersøkelsen vist at det er en sammenheng mellom studentenes kunnskap

og betalingsproblemer. Dette er fordi kunnskapsnivået påvirker studentens

adferdskontroll og adferdskontrollen påvirker i sin tur tilbøyeligheten til merforbruk.

Til slutt er det bekreftet en sammenheng mellom tilbøyeligheten til merforbruk og

betalingsproblemer.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit