Hva er det som gjeld : en kvantitativ studie av studenters tilbøyelighet til å merforbruke med kredittkort
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2410329Utgivelsesdato
2016-09-26Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NTNU Handelshøyskolen [1618]
Sammendrag
Kredittkortgjelden i Norge vokser i takt med velstandsøkningen. Det er et paradoks at
vi blir rikere for hvert år, men likevel handler mer med lånte penger enn noen gang.
Seks av ti studenter har kredittkort og mange bruker dette kortet til merforbruk.
Merforbruk er når man bruker mer penger enn man ellers ville gjort fordi man har
penger på kreditt tilgjengelig. I min undersøkelse ønsker jeg å undersøke hva som kan
forklare at studenter merforbruker med kredittkort. Problemstillingen som besvares i
oppgaven er: Hva kan forklare studenters tilbøyelighet til å merforbruke med
kredittkort? Med bakgrunn i oppgavens problemstilling og tidligere forskning på
området, har jeg benyttet teorien om planlagt adferd som teoretisk rammeverk for
undersøkelsen. Denne modellen forsøker å forklare adferd gjennom holdninger,
subjektive normer og adferdskontroll. Jeg ønsket i tillegg å inkludere sosial
sammenligning og kunnskap som mulige forklaringer på hvorfor studenter
merforbruker med kredittkort. Begge disse forklaringsvariablene er derfor redegjort
for.
For å kunne besvare problemstillingen er det benyttet en kvantitativ metode. En
spørreundersøkelse ble gjennomført blant studenter ved NTNU og innsamlede data
ble analysert ved hjelp av statistiske verktøy. Totalt svarte 353 respondenter på
undersøkelsen. 221 av disse hadde kredittkort og fokus i analysene ble lagt på denne
gruppen. Det er også blitt gjennomført intervjuer med kontaktpersoner i Lindorff og
DNB kreditt for å ha nødvendig bakgrunnsinformasjon.
Hovedfunnet i undersøkelsen er at studentenes adferdskontroll og deskriptive normer
har signifikant sammenheng med deres tilbøyelighet til å merforbruke. Sosial
sammenligning og holdninger til merforbruk hadde på sin side ikke signifikant
sammenheng med studentenes tilbøyelighet til å merforbruke. Funn viser videre at
studentenes kunnskap ikke har påvirkning på holdningene til merforbruk.
Videre har undersøkelsen vist at det er en sammenheng mellom studentenes kunnskap
og betalingsproblemer. Dette er fordi kunnskapsnivået påvirker studentens
adferdskontroll og adferdskontrollen påvirker i sin tur tilbøyeligheten til merforbruk.
Til slutt er det bekreftet en sammenheng mellom tilbøyeligheten til merforbruk og
betalingsproblemer.