• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for bygg- og miljøteknikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for bygg- og miljøteknikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Måling med Traffic Speed Deflectometer på riks- og fylkesveger i Hedmark høsten 2015

Antonsen, Vegar Jermund
Master thesis
Thumbnail
View/Open
14107_FULLTEXT.pdf (4.843Mb)
14107_COVER.pdf (179.5Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2409919
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for bygg- og miljøteknikk [5107]
Abstract
Bæreevne beskriver hvilken trafikkbelastning en veg tåler over en viss tid uten at tilstanden faller under et gitt nivå.

I forbindelse med denne oppgaven ble det utført målinger med Traffic Speed Deflectometer (TSD) for første gang i Norge. TSD er et vogntogbasert utstyr som måler asfaltdekkets nedbøyningshastighet kontinuerlig i trafikkfart, utfra målingene kan nedbøyning beregnes. Fordeler med TSD er at den ikke forstyrrer trafikken, måler med større tetthet enn det som er normalt med fallodd og evner å måle typisk 2-300 km veg pr. dag.

I oppgaven er det en kort teoridel som beskriver virkemåtene til både fallodd og TSD, beskrivelser av målinger som ble gjort, sammenlikninger av fallodd og TSD-målinger samt analyser. Det gis også eksempel på hvordan målinger fra TSD kan benyttes for utregning av bæreevne og i forsterkningsplanlegging. I tillegg er det en case med frostsikring av utvidelsen fra 2- til 4-felt av E6 over Jønsberg i Stange kommune.

På bakgrunn av sammenstilt data og erfaringer som er gjort underveis er det konkludert med følgende:

Beregnet nedbøyning og bæreevne fra TSD-målinger stemmer bra overens med antagelser ift hvilke veger som er sterke og mindre sterke

Det er ikke statistisk grunnlag for å si at fallodds- og TSD-målinger er like, men subjektivt sett stemmer de bra overens. Dette bekreftes også av andre studier

TSD er modent for bruk i utstrakt skala og man kan ha stor nytte av TSD-målinger for å kartlegge behov og prioritere tiltak på vegnettet. Målingene kan også brukes på prosjektnivå for å planlegge forsterkning på samme måte som ved bruk av fallodd

TSD er rimeligere enn fallodd pr. km målt når volumet er på den størrelsen som det har vært i dette prosjektet. TSD har også store fordeler med tanke på HMS og forstyrring av trafikk

Det er et stort potensiale for besparelser ved optimalisering og mer nøyaktige undersøkelser ved utbedrings- eller vedlikeholdstiltak på veg
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit