Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLædre, Ola
dc.contributor.authorMyrold, Ole Grønberg
dc.date.accessioned2016-09-19T14:00:57Z
dc.date.available2016-09-19T14:00:57Z
dc.date.created2016-06-06
dc.date.issued2016
dc.identifierntnudaim:14436
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2408412
dc.description.abstractAndelen totalentrepriser spås å øke i fremtiden i den norske anleggsbransjen, basert på uttalelser fra politiske og faglige aktører. Den ønskede økningen i bruken av totalentrepriser baserer seg på besparelser i tidsbruk og kostnader ved prosjektering og gjennomføring av prosjektene. Med en rekke store utbyggingsprosjekter i fremtiden, forventes i tillegg prosjektenes omfang og kompleksitet å øke. Hvordan skal man legge til rette for å møte denne forandringen i bransjen? Statens vegvesen har etablert en delprosjekt underlagt Ferjefri E39, for å studere potensielle gjennomføringsmetoder og kontraktsstrategier. Problemstillingen denne oppgaven besvare lyder som følgende: - Hva er forskjellen mellom NTK 07 og NS 8407? - Hvilke fordeler og ulemper medfører bruken av NTK 07 sammenlignet med NS 8407 for entreprenøren? - Hvordan kan man legge til rette for mer suksessfull bruk av NTK 07 i vei- og samferdselsprosjekter? Oppgaven avgrenses til å studere anleggsprosjekter på land, gjennomført etter år 2000 eller under gjennomføring, hvor de aktuelle standardkontraktene ligger til grunn. I tilknytning til den teoretiske bakgrunnsinformasjonen avgrenses søkekriteriene til relevant litteratur etter år 1900, omhandlende de aktuelle standardkontraktene eller relaterte standardkontrakter. Oppgaven legger til rette for å hente informasjon og inspirasjon fra utbyggingsprosjekter på den norske kontinentalsokkel. I tillegg anvendes casestudie og intervju med aktører fra næringen til informasjonsinnhenting. Masteroppgaven konkluderer med at det eksisterer en rekke forskjeller mellom de to standardkontraktene, som gjør den ene bedre skikket enn den andre i et prosjekt. Det poengteres at aktørene sitt fokus burde ikke være rettet mot hvilken standardkontrakt som er den beste, men at bransjen innehar en tilstrekkelig kompetanse til å håndtere dem på tilstrekkelig måte. Utover dette er det viktig å fokusere på dagens forandringer i anleggsbransjen, slik at man utvikler kontrakter for å håndtere morgendagens prosjekter.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectBygg- og miljøteknikk, Prosjektledelse
dc.titleTilrettelegging for bruk av NTK 07 i norske vei- og samferdselsprosjekter - Hvordan oppnå balansert kontraktsforhold mellom byggherre og entreprenør
dc.typeMaster thesis
dc.source.pagenumber112


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel