Infrastrukturmarkedet i Norge
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2408409Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Gjennom en kvalitativ metodetilnærming har det blitt utført totalt 23 ulikedybdeintervjuer av 27 ulike nøkkelpersoner tilhørende ulike byggherre- og entreprenørorganisasjoner. Det er også utført dokumentundersøkelser i anbudsprotokoller fra Jernbaneverket og Statens Vegvesen for å kunne lage en oversikt over hvilke entreprenører som opererer på markedet og hvem som er konkurransedyktige. Et bredt litteratursøk er utført og teorien fra dette har fungert som bakgrunn forintervjuguiden som er benyttet i arbeidet.
Studien viser at det har vært en kraftig økning i antall prosjekter med investeringsramme over 400MNOK. En sannsynlig følge av dette er at det også har kommet mange nye entreprenører på banen de siste årene. Bakgrunnen for dette er at Norge har et meget betalingsdyktig marked med lav politisk risiko og nedgangstider i flere andre hjemmemarkeder.
Utfordringene i markedet er mange. Mens de nye entreprenørene har utfordringer som er relatert til blant annet språk og kulturelle forskjeller, så har de etablerte entreprenørene og byggherrene utfordringer når det gjelder det høye konfliktsnivået i bransjen og den økende konkurransen fra de nye. Det er gjort flere funn på hvordan konkurransen kan sikres i fremtiden, på like vilkår. Raskere planprosesser, gode tildelingskriterier og god kommunikasjon mellom offentlige byggherrer og entreprenørene, kan sørge for at byggherrene tiltrekker nye entreprenører samtidig som de etablerte entreprenørene får muligheten til å være konkurransedyktige også på de største prosjektene.