Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHansen, Eilif Hugo
dc.contributor.authorOften, Per Melander
dc.date.accessioned2016-09-14T14:00:23Z
dc.date.available2016-09-14T14:00:23Z
dc.date.created2016-06-22
dc.date.issued2016
dc.identifierntnudaim:16016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2407280
dc.description.abstractNorge er et land med 1200 biltunneler som tradisjonelt har blitt belyst med trinnstyring av damplamper. På grunn av LED-teknologiens voldsomme utvikling innen belysningsformål de siste årene, er dette i ferd med å endre seg.\\ Hensikten med denne oppgaven har vært å undersøke mulighetene ved å benytte LED-teknologien til å skape bedre og mer effektive belysningsløsninger i tunneler. På bakgrunn av egenskapene til LED, har løsninger som ikke er 1:1-utskiftning av konvensjonelle armaturer og styringsmetoder vært spesielt interessante. Det har vært ønsket å studere om disse belysningsløsningene kan benyttes til å lage bedre og mer effektive belysningsanlegg, sammenlignet med de konvensjonelle løsningene. For å vurdere dette er fire parametere lagt til grunn: Energibruk, trafikksikker belysning, levetidskostnad og førerens opplevelse. Studiet er avgrenset til biltunneler og all belysning i kjørebanen. Et bakgrunnsstudie og en teoretisk utforming med påfølgende vurdering, utgjør kjernen i oppgaven. Bakgrunnsstudiet gir en oversikt over undersøkte belysningsløsninger med LED, som potensielt kan møte kravene på en bedre måte enn dagens konvensjonelle løsninger. Den teoretiske utformingen bruker utvalgte muligheter fra bakgrunnsstudiet til å skape en LED-belysningsløsning i Marienborgtunnelen, lokalisert i Trondheim. Her eksisterer det i dag et moderne konvensjonelt anlegg. Armaturgrunnlaget for den teoretiske utformingen er hentet fra det moderne LED-anlegget i Stavsjøfjelltunnelen, som også er lokalisert i Trondheimsområdet. Vurderingen av anleggene, viser at det teoretiske LED-anlegget møter kravene til Statens vegvesen på en bedre, eller like god måte, for alle vurderingsparametere. Spesielt er det totale energisparingspotensialet og levetidskostnadene for indre sone, svært mye bedre ved LED-anlegget. Levetidskostnadene for et LED-anlegg vil også ha et enormt potensiale i fremtiden. Vurderingen viser også at trafikksikker belysningskvalitet ved å benytte LED vil være bedre i innkjøringssonen, og like god i indre sone. LED er også overlegent best for fleksibel belysningstilpassning for økt brukervennlighet og trafikksikkerhet i tunneler. Diskusjonen kommer frem til at resultatene har en stor overføringsverdi til andre tunneler. Hovedkonklusjonen for oppgaven er at LED-teknologien har kommet så langt i utviklingen, at den i dag utkonkurrerer konvensjonelle løsninger dersom teknologiens muligheter tilpasses tunnelen som skal belyses.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectEnergi og miljø, Elektrisk energiomforming
dc.titleLED for belysning i tunneler
dc.typeMaster thesis
dc.source.pagenumber126


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel