• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for elkraftteknikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for elkraftteknikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

LED for belysning i tunneler

Often, Per Melander
Master thesis
Thumbnail
View/Open
16016_FULLTEXT.pdf (10.15Mb)
16016_COVER.pdf (179.3Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2407280
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for elkraftteknikk [1941]
Abstract
Norge er et land med 1200 biltunneler som tradisjonelt har blitt belyst med trinnstyring av damplamper. På grunn av LED-teknologiens voldsomme utvikling innen belysningsformål de siste årene, er dette i ferd med å endre seg.\\

Hensikten med denne oppgaven har vært å undersøke mulighetene ved å benytte LED-teknologien til å skape bedre og mer effektive belysningsløsninger i tunneler. På bakgrunn av egenskapene til LED, har løsninger som ikke er 1:1-utskiftning av konvensjonelle armaturer og styringsmetoder vært spesielt interessante. Det har vært ønsket å studere om disse belysningsløsningene kan benyttes til å lage bedre og mer effektive belysningsanlegg, sammenlignet med de konvensjonelle løsningene. For å vurdere dette er fire parametere lagt til grunn: Energibruk, trafikksikker belysning, levetidskostnad og førerens opplevelse. Studiet er avgrenset til biltunneler og all belysning i kjørebanen.

Et bakgrunnsstudie og en teoretisk utforming med påfølgende vurdering, utgjør kjernen i oppgaven.

Bakgrunnsstudiet gir en oversikt over undersøkte belysningsløsninger med LED, som potensielt kan møte kravene på en bedre måte enn dagens konvensjonelle løsninger.

Den teoretiske utformingen bruker utvalgte muligheter fra bakgrunnsstudiet til å skape en LED-belysningsløsning i Marienborgtunnelen, lokalisert i Trondheim. Her eksisterer det i dag et moderne konvensjonelt anlegg. Armaturgrunnlaget for den teoretiske utformingen er hentet fra det moderne LED-anlegget i Stavsjøfjelltunnelen, som også er lokalisert i Trondheimsområdet.

Vurderingen av anleggene, viser at det teoretiske LED-anlegget møter kravene til Statens vegvesen på en bedre, eller like god måte, for alle vurderingsparametere. Spesielt er det totale energisparingspotensialet og levetidskostnadene for indre sone, svært mye bedre ved LED-anlegget. Levetidskostnadene for et LED-anlegg vil også ha et enormt potensiale i fremtiden. Vurderingen viser også at trafikksikker belysningskvalitet ved å benytte LED vil være bedre i innkjøringssonen, og like god i indre sone. LED er også overlegent best for fleksibel belysningstilpassning for økt brukervennlighet og trafikksikkerhet i tunneler. Diskusjonen kommer frem til at resultatene har en stor overføringsverdi til andre tunneler. Hovedkonklusjonen for oppgaven er at LED-teknologien har kommet så langt i utviklingen, at den i dag utkonkurrerer konvensjonelle løsninger dersom teknologiens muligheter tilpasses tunnelen som skal belyses.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit