Et generativt undervisningsopplegg : nye rammer for grammatikkundervisning i skolen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2406026Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne oppgaven forsøker jeg å utvikle et didaktisk opplegg for grammatikkundervisning i skolen. Dette opplegget er basert på generativ grammatikk og retter seg både mot elever med norsk som morsmål og elever med minoritetsspråklig bakgrunn. Innenfor generativ grammatikk finnes det flere retninger, og i denne oppgaven har jeg valgt å fokusere på den ny-konstruksjonistiske rammeteorien. Rammeteorien gir en naturlig forklaring på språklige fenomener som leksikalsk kreativitet og fleksibilitet. Derfor var denne retningen den mest naturlige å velge i en oppgave der jeg forsøker å forenkle og bruke den generative grammatiske teorien, slik at den blir forståelig for elever i skolen. Det didaktiske opplegget tar utgangspunkt i elevene som ”språkforskere” i opplæringen. Gjennom et slikt opplegg vil elevene læres opp til å undre seg over ulike språklige fenomener. Elevenes internaliserte språkkunnskap er utgangspunktet for arbeidet med grammatikken i denne oppgaven. Ut fra Chomskys teori om generativ grammatikk har elevene en medfødt språkkompetanse, som man forsøker å gjøre dem bevisste på. Hovedfokuset i det didaktiske opplegget er derfor å ta utgangspunkt i elevenes egne intuisjoner rundt språk. Særlig i andrespråksundervisningen vil det være fordelaktig å la elevene ta i bruk sin tause kunnskap om språk. Jeg foretar en gjennomgang av læreplanen for norskfaget for å vurdere hva det er meningen at elevene skal lære om språk og grammatikk i skolen i dag. Jeg gir også en teoretisk gjennomgang av generativ grammatikk og rammeteori. Hovedargumentet i denne oppgaven er at generativ grammatikk og rammer bør være utgangpunktet for grammatikkundervisningen i skolen i dag. Gjennom et slikt utgangspunkt vil elevene få kjennskap til sin internaliserte språkkompetanse, og de vil lære seg å bruke denne bevisst og aktivt.