Sosiale Spill-baserte klasseromsapplikasjoner
Abstract
Hensikten med denne forskningen var å finne ut hvordan spillelementer og funksjoner fra moderne og populære spill passer inn i et læringsmiljø. Tidligere forskning som vi har sett på beskriver at alle spillere kan deles inn i fire spillertyper: Killers, Achievers, Socializers og Explorers. Disse typene er definert slik at de har ulike preferanser når det gjelder spillelementer og funksjonaliteter. For å finne ut om funksjonaliteter som er hentet fra moderne spill har en effekt på ulike spillertyper, har vi laget en spill-basert klasseromsapplikasjon med noen av disse implementert. Spillet i seg selv er et flerspiller spørrespill som inneholder blant annet en toppliste, poeng, nivåer, bonuser, kosmetiske samleobjekt og karaktertilpasning. Vi vurderte om disse implementeringene var vellykket gjennom brukereksperimenter, hvor vi evaluerte hver deltakers spillertype og deres erfaring med spillet. Vi fant ut at det var et stort mangfold blant spillertyper hvor noen hadde høye resultater innenfor bestemte typer og andre fikk mer jevne resultater. Noen deltakere likte konkurranseaspektet av spillet, mens andre foretrakk de individuelle aspektene hvor vi også fant noen sammenhenger mellom funksjoner og spillertyper. Denne avhandlingen gir et innblikk i moderne og populære spill og hvordan deres funksjoner påvirker ulike spillertyper. Den gir også et eksempel på hvordan slike funksjoner kan implementeres i et lærings-basert spill og vurderer effekten av den. Vi mener at det å ha en bedre forståelse av hvordan vi kan appellere til alle typer spillere er svært viktig for den videre utviklingen av lærings-baserte spill.