• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for språk og litteratur
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for språk og litteratur
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mytologisk prefigurasjon i Olav Slettos bøker om Loke

Mørk, Eva-Charlotte
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masteroppgave - Mørk.pdf (419.1Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2403436
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for språk og litteratur [1792]
Abstract
I denne avhandlingen diskuterer jeg mytologiens rolle som prefigurasjon i Olav Slettos fantasy-serie om Loke (1915-1918). Prefigurasjonsbegrepet er hentet fra John J. Whites tekst Mythology in the Modern Novel: A Study of Prefigurative Techniques (1971), og utgjør i tilpasset form det mest sentrale begrepet i analysen. De foreleggene jeg fokuserer på er norrøn og bibelsk mytologi, og analysen er sentrert rundt hvordan disse foreleggene er med på å forme forståelsen av verket. Jeg tar utgangspunkt i spørsmålet: Hvordan fungerer mytologien som et rammeverk for den narrative fremstillingen i Olav Slettos Loke-serie?

Formålet med oppgaven har vært å utvikle en grundig forståelse for verket, med utgangspunkt i de nevnte foreleggene og deres innflytelse på tolkningen av karakterer, handling, steder etc. Ved å utforske og redegjøre for foreleggenes prefigurative funksjon som veiledende fortolkningsrammer, i tillegg til å foreslå flere potensielle tolkninger, åpner diskusjonen opp for en dybdeanalyse av tekstene som synliggjør noe av verkets mer vanskelig tilgjengelige tematikk og symbolikk. Denne diskusjonen tydeliggjør også hvor sentral den intertekstuelle konteksten er i en tolkning av Loke-verket.

Man vil trolig få størst utbytte av å lese denne avhandlingen om man først har lest Slettos serie, men det er ikke nødvendig. Hovedsakelig med tanke på de som har lest, men strevd med å forstå tekstene, er det inkludert et handlingsreferat i oppgavens hoveddel. Dette åpner for at man kan følge diskusjonen i avhandlingen også uten å ha lest selve serien.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit