Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLøhre, Audhild
dc.contributor.authorHestmo, Tone Sofie
dc.date.accessioned2016-04-29T11:27:47Z
dc.date.available2016-04-29T11:27:47Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2388067
dc.description.abstractUngdomstiden er en fase hvor det skjer mye i løpet av kort tid. Ungdom opplever kroppslige endringer, de skal takle overgangen fra grunnskole til videregående, eller finne andre veier om skole ikke er alternativet. Det er mye ungdom skal forholde seg til, både i ungdomsgruppa, på skolen, i familien og samfunnet for øvrig, og erfaringene de får i møte med omgivelsene kan innvirke på deres identitet og helse. I løpet av de siste årene har det blitt økt fokus på folkehelse, samt betydningen av tverrfaglighet og samarbeid på tvers av etater når det gjelder forebyggende tiltak blant barn og unge (Meld. st.nr.34, 2012-2013). Med utgangspunkt i Ungdata-undersøkelser er det mulig både på nasjonalt og kommunalt plan å implementere tiltak som fremmer barn og unges psykiske helse (NOVA, 2014). Ungdata skal primært gi oversikt over den lokale oppvekstsituasjonen, og den beskriver endringer over tid. Siste rapporten viste et bilde av en veltilpasset og hjemmekjær ungdomsgenerasjon, men som kanskje også er litt stressa. Å rette fokuset mot barn og unges psykiske helse anses som viktig og nødvendig med tanke på at de psykiske problemene har økt i løpet av noen få år (Skogen et al., 2014). Denne studien har satt fokus på ungdoms psykososiale miljø.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectungdomnb_NO
dc.subjectpsykososialt miljønb_NO
dc.subjectidentitetnb_NO
dc.title"En kan ikke være best i alt" : en kvalitativ fokusgruppestudie med ungdommer og fagpersoner sine tanker om hva som bidrar til gode psykososiale miljø for ungdomnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel