"En kan ikke være best i alt" : en kvalitativ fokusgruppestudie med ungdommer og fagpersoner sine tanker om hva som bidrar til gode psykososiale miljø for ungdom
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2388067Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Ungdomstiden er en fase hvor det skjer mye i løpet av kort tid. Ungdom opplever kroppslige endringer, de skal takle overgangen fra grunnskole til videregående, eller finne andre veier om skole ikke er alternativet. Det er mye ungdom skal forholde seg til, både i ungdomsgruppa, på skolen, i familien og samfunnet for øvrig, og erfaringene de får i møte med omgivelsene kan innvirke på deres identitet og helse. I løpet av de siste årene har det blitt økt fokus på folkehelse, samt betydningen av tverrfaglighet og samarbeid på tvers av etater når det gjelder forebyggende tiltak blant barn og unge (Meld. st.nr.34, 2012-2013). Med utgangspunkt i Ungdata-undersøkelser er det mulig både på nasjonalt og kommunalt plan å implementere tiltak som fremmer barn og unges psykiske helse (NOVA, 2014). Ungdata skal primært gi oversikt over den lokale oppvekstsituasjonen, og den beskriver endringer over tid. Siste rapporten viste et bilde av en veltilpasset og hjemmekjær ungdomsgenerasjon, men som kanskje også er litt stressa. Å rette fokuset mot barn og unges psykiske helse anses som viktig og nødvendig med tanke på at de psykiske problemene har økt i løpet av noen få år (Skogen et al., 2014). Denne studien har satt fokus på ungdoms psykososiale miljø.