• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Øve, øve, jevnt og trutt og tappert det er tingen" : en systematisk litteraturstudie av elevers utvikling av leseferdigheter fra et nevrologisk perspektiv og hvordan lærere kan benytte seg av denne kunnskapen

Blaasvær, Aleksander
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Aleksander Blaasvær.pdf (7.037Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2385364
Utgivelsesdato
2015
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2170]
Sammendrag
I det du begynner å sette deg inn i hva denne masteroppgaven handler om benytter du deg av

et av viktigste verktøyene i kunnskapsformidling både i den norske skolen, og i livet videre

som arbeidstaker og deltaker et demokratisk samfunn, ferdigheten å lese. I denne oppgaven

vendes blikket mot pedagogisk nevrologi, som har fått stor oppmerksomhet fra deriblant

OECD, og om hvordan denne forskningen kan være med å belyse utviklingen av

leseferdigheter blant norske elever. I oppgaven reflekteres det og rundt hvordan denne

kunnskapen kan tas i bruk av lærere og spesialpedagoger i tilretteleggingen for læringen av

leseferdigheter for både gutter og jenter i lys av de tre pedagogiske og spesialpedagogiske

prinsippene forebygging, tidlig innsats og tilpasset opplæring.

I dette masterprosjektet er det brukt en systematisk litteraturstudie som metodisk

tilnærming for å kunne ta tak i temaet og belyse problemstillingen på en tilfredsstillende måte.

Oppgaven har fokus på den lesetekniske delen av leseferdigheter, og tar for seg hvilke

endringer som må til for å lære å lese og forskning knyttet til metoder som kan benyttes i

læringen av leseferdigheter. Dette førte frem til fire nevrologiske prinsipper for læring av

leseferdigheter; 1) læring skjer i hjernen som et resultat av en toveis interaksjon mellom

eleven og miljøet rundt, 2) leseferdigheter må læres og elevene må endre hjernen for å kunne

lese, 3) lesemetoden har betydning og 4) gutter og jenter har ulike utgangspunkt når de skal

lære å lese og de bruker hjernen forskjellig.

Videre tas det opp i oppgaven hvordan de fire prinsippene innvirker på de prinsipper

som lærere og spesialpedagoger jobber etter i det pedagogiske arbeidet. Prinsippene fra

nevrologien innvirker med det på lærerrollen og hvordan lærere må legge til rette for elevers

læring slik at både gutter og jenter får stor nok mengde med øving for at de skal lære å lese.

Læringen må sees som et samspill, en toveis interaksjon mellom eleven og miljøet rundt. Med

det som det grunnleggende prinsipp kan lærere og spesialpedagoger ta i bruk kunnskap om

hjernen i sitt pedagogiske arbeid.

Avslutningsvis reflekterer jeg rundt prosjektet og mulighetene for norske lærere og

spesialpedagoger å ta i bruk kunnskapen fra et nevrologisk fagfelt. Konklusjonen er at

nevrovitenskap som fagfelt må ha forskere som kan samle studier om hvordan læring skjer og

gjennom den kunnskapen skape et helhetlig bilde av barns læring. Så lenge kunnskapen om

hjernen blant lærere og spesialpedagoger er for dårlig kan det nevrologiske fagfeltet fremstå

som utilgjengelig og kanskje skremmende for lærere og spesialpedagoger, både som en arena

for kunnskap om barnet og som et kunnskapsgrunnlag for utforsking av nye metoder.
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit