"Vi tenker jo at SOL er et tiltak i seg selv vi da..." : en kvalitativ studie som undersøker hva lærere vektlegger i leseundervisningen
Abstract
Denne studien har til hensikt å belyse hva fem lærere som har deltatt på kurs i
observasjonsverktøyet systematisk observasjon av lesing (SOL) vektlegger i
leseundervisningen. Studiens problemstilling har vært: «Hva vektlegger lærere, som har
deltatt på kurs i observasjonsverktøyet systematisk observasjon av lesing, i undervisningen for
å forebygge lesevansker og hjelpe elever som ikke har forventet leseferdighet».
Studien har en kvalitativ tilnærming og datainnsamlingen har skjedd ved fem halvstrukturerte
intervjuer, der lærere på to forskjellige barneskoler har vært mine forskningsdeltakere.
Kvalitativ metode ble foretrukket da den er godt egnet til å få innsikt i forskningsdeltakernes
tanker, erfaringer og meninger.
Resultatet av denne studien viser at det er fire faktorer disse lærerne vektlegger når de har
fokus på å forebygge lesevansker og hjelpe elever som viser en lavere leseferdighet enn
forventet. Disse faktorene er fremstilt i fire kategorier, (1) fonologisk bevissthetstrening og
automatisering av ord, (2) tidlig innsats og tilpasninger, (3) tilpasset lesetekst og (4) bruk av
læringsstrategier. I tillegg til å se på funnene opp mot litteratur og tidligere forskning, har jeg
også sett på sammenhengen mellom det lærerne vektlegger og hva SOL foreslår av tiltak.
SOL foreslår mange forskjellige tiltak og det var interessant å undersøke hvilke av disse
tiltakene lærerne vektlegger å bruke. Jeg fant at tilpasset opplæring og tidlig innsats er viktige
stikkord og gjennomgående for det lærerne vektlegger i undervisningen. Med tanke på tidlig
innsats innebærer «tidlig», i denne studien, både tidlig i skoleforløpet og tidlig når vansker
oppdages. Resultatene i studien viser at lærerne er opptatte av både å bruke tiltak i den
ordinære undervisningen, men også at elever får tilbud om tiltak som gir mer individuell
trening og opplæring. Lesekurs blir blant annet nevnt som et individuelt tilpasset tiltak. I
drøftingen kommer det frem at deltakernes tanker og praksis, etter kursing i SOL, både er i
tråd med det som SOL foreslår av tiltak og det som blir fremhevet av litteraturen. Det var ikke
et mål for studien å se etter forskjeller ved praksisen på de to skolene, men jeg oppdaget noen
forskjeller underveis, og de er reflektert over i avslutningen.