• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ledelse av barnehagen som læringsarena : en kvalitativ studie om hvordan styrer vektlegger eksterne aktørers forventninger til barnehagen som læringsarena i utadrettet ledelse

Flormælen, Laila Skjei
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Laila Skjei Flormælen.pdf (796.2Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2385036
Date
2013
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2170]
Abstract
Ledere i barnehagene har andre utfordringer nå enn tidligere. Barnehagesektoren har

gjennomgått store endringer de siste 10-15 årene, og flere vil være med og bestemme

hva en god barnehage er for barn. I denne oppgaven jeg ønsker jeg å få mer kunnskap

om hvilke forventninger til barnehagen som læringsarena kommunale styrere

opplever fra sentrale eksterne aktører, og hvordan hun vektlegger forventningene ved

ledelse i barnehagens omgivelser.

Jeg har tatt utgangspunkt i det strukturelle og det politiske perspektivet til Bolman &

Deal for å betrakte både barnehagen og kommunen som en organisasjon. Jeg har

brukt interessentmodellen for å identifisere barnehagens viktige aktører og

interessenter og har sett på ledelse som funksjon og ledelse i barnehagens omgivelser.

Et blikk på ledelse i offentlig sektor har vært relevant for å belyse styrerens posisjon i

kommunestrukturen, og jeg har spesielt drøftet begrepene det lille og det store

fellesskapet, profesjon og dilemma.

Jeg har valgt å bruke kvalitativ metode for å få svar på forskningsspørsmålene mine.

Gjennom fokusgruppeintervju og dybdeintervju har jeg forsøkt å fange styrernes

perspektiv og opplevelser knyttet til studiens tema.

Møtet med forskningsdeltakerne har gitt meg mange nye refleksjoner og tanker om

styrerrollen og ikke minst betydningen av struktur og rammer i organisasjonen de

jobber i. Undersøkelsen viser at administrativ struktur i kommunen har stor betydning

for styrers muligheter til å påvirke i barnehagepolitiske saker i kommunen. Jeg stiller

spørsmål ved organisering av barnehage og skole i oppvekstsentre, med rektor som

enhetsleder. Full barnehagedekning og konkurranse om barna er også noe som trer

fram som interessant i denne undersøkelsen. Profilering og markedsføring har blitt en

større del av styrers oppgaver, og dette har også betydning for forholdet mellom

private og kommunale barnehager. Styrerne må forholde seg til ulike dilemma som

ledere av barnehagen, og et av dem er dilemmaet mellom lojalitet til arbeidgiver og

ytringsfriheten i barnehagepolitiske saker. Jeg finner også at styrere i kommunale

barnehager opplever at de har et mindre handlingsrom i barnehagepolitiske saker enn

styrere i private barnehager.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit