Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSaur, Ellen
dc.contributor.authorLie, Veronica
dc.date.accessioned2016-04-11T13:15:24Z
dc.date.available2016-04-11T13:15:24Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2385025
dc.description.abstractMed denne oppgaven ønsker jeg å sette lys på hvilke implikasjoner egenvurdering kan ha for lærerne og elevene i den norske skolen. Jeg har tatt for meg Foucaults teori om governmentality som utgangspunkt for analysen av egenvurdering som styringsteknologi og hvilke subjekter som styringsteknologien bidrar til å skape. Jeg har gjennom arbeidet med oppgaven funnet at dette ikke lar seg enkelt besvare. Subjektene som skapes er komplekse, og det finnes ikke et svar. Egenvurderingsteknologien kan ha ulike implikasjoner avhengig av skolekultur, lærere og elever. På mange måter kan jeg konkludere med at egenvurdering kan bidra til å skape selvregulerte (frie) subjekter, men dette er ikke nødvendigvis tilfellet for alle individene involvert. Det jeg kan konkludere med er at subjektene blir formet i statens tankesett og at lærerne i stor grad fyller rollen som vokteren av hva som er sant og usant. Elevene blir gjennom egenvurdering også voktere av hva som er sant og usant – de blir voktet av lærer og medelever samtidig som de vokter seg selv og medelever. Statens tankesett og diskurser internaliseres i subjektene noe som synliggjøres gjennom disse indirekte maktformene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleEgenvurdering som styringsteknologi : selvstyrte subjekter i norsk skolenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel