• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opplæringsansvaret i bruk av synshjelpemidler : ett innblikk i hvordan synskontaktene i Akerhus opplever opplæringsansvaret for personer som trenger synshjelpemidler

Riise, Frøydis Formo
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Frøydis Formo Riise.pdf (1.176Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2384800
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1865]
Abstract
Denne oppgaven skal gi et bilde av hvordan synskontaktene i Akershus opplever

opplæringsansvaret for personer som trenger synshjelpemidler. Jeg har vært i kontakt med tre

synskontakter som jobber i Akershus fylke, som alle har vært med å bidra til å gi svar på

problemstillingen som lyder: «Hvordan opplever synskontaktene opplæringsansvaret for

personer som trenger synshjelpemidler i Akershus?»

Ved hjelp av en kvalitativ tilnærming har jeg gitt et svar på problemstillingen ved å få frem

synskontaktenes opplevelser og beskrivelse av opplæringsansvaret. Jeg har samlet inn data

ved å gjennomføre tre semistrukturerte intervju, analysert og drøftet denne dataen med en

temabasert tilnærming med utgangspunkt i intervjuguiden. Jeg kom frem til tre felles

kategorier etter analysen av intervjuene. Resultantene og drøftingen for hver kategori er

presentert hver for seg.

Resultatene viser at informantene opplever at opplæringsansvaret for personer som trenger

synshjelpemidler er et greit ansvar å ha, og de mener ansvaret er riktig plassert. Dette til tross

for at to av informantene ikke ble informert om ansvaret da de startet i jobben, og til tross for

at rammeavtalen de skal forholde seg til kan gi inntrykk av at ansvaret ikke er deres.

Opplæringsansvaret kan være vanskelig og utfordrende i tilfeller hvor synskontaktene selv

ikke mestrer hjelpemidlet, men alle informantene viser god evne til å innhente kompetanse

hvis det er noe de ikke mestrer selv.

Alle informantene viser et engasjement for jobben som synskontakt, og er opptatt av å

tilfredsstille bruker og gi god opplæring av synshjelpemidler. Det virker som om

kompetansen rundt syn, synsfunksjonen og synshjelpemidler er minimal etter utdannelsen, og

at denne opparbeides gjennom jobberfaring og kurs. Tiden synskontaktene jeg snakket med

bruker på opplæring av personer som trenger synshjelpemidler er liten sammenlignet med

antallet synshemmede som er estimert her til lands.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit