Idrettens funksjon på ungdom i utsatte livssituasjoner : en kvalitativ intervjustudie av hvordan idrett fungerer som en beskyttelsesfaktor for ugdom i utsatte livssituasjoner
Abstract
Fokuset for denne mastergradsavhandlingen er å undersøke hvordan idrett kan fungere som en
beskyttelsesfaktor for ungdom i utsatte livssituasjoner. Oppgaven underbygges med teori som
tar utgangspunkt i ulike utsatte livssituasjoner, resiliens og selvoppfatning. I tillegg har utgreiing av relevante begreper som idrett, beskyttelsesfaktor og ungdom vært nødvendig for at leser
og forsker skal ha samme forståelse av resultatet.
Kvalitativ forskningsmetode er brukt for å kunne svare på problemstillingen, og
datainnhentingen har foregått gjennom intervju av to idrettstrenere og tre idrettsutøvere som er
i eller har hatt en utsatt livssituasjon.
Gjennom kategorisering av temaene som er gjennomgående for intervjuene, oppsummeres
følgende tre hovedkategorier: sosialt nettverk, ferdigheter og mestring, og mening. Disse
kategoriene oppsummerer deltakernes opplevelser, forståelse og erfaringer.
Deltakerne opplever idrett som en god støtte gjennom vanskeligheter, en oppmuntring der
fremgang er fremtredende og en aktivitet som gir mening utfra tolkninger av deres fortellinger.