Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPitera, Kelly
dc.contributor.authorKildal, Håkon Torstensen
dc.date.accessioned2016-04-01T14:00:35Z
dc.date.available2016-04-01T14:00:35Z
dc.date.created2015-12-16
dc.date.issued2015
dc.identifierntnudaim:14092
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2383604
dc.description.abstractDet er allment kjent at samferdselsbransjen har blitt kritisert for gjennomføringen av anleggsprosjekter. Denne kritikken omhandler budsjettoverskridelser, valg av løsninger, og tidsoverskridelser. BygningsInformasjonsModellering (BIM) er et effektiviseringsverktøy som fremheves som en potensiell del av løsning på disse problemene. Statens vegvesen startet implementeringen av BIM i 2012 gjennom håndboken V770-modellgrunnlag. Prosjektene som gjennomføres modellbasert i dag leverer i praksis dobbel dokumentasjon, det vil si det leveres 2D-tegninger som beskriver prosjektet i tillegg til 3D modellene. Dette er tidkrevende, kostnadsdrivende, og gjør at potensiell tid som kan brukes på å forbedre 3D-modellen benyttes på produksjon av 2D-tegninger. Det er derfor i denne studien undersøkt om samordningsmodellen som er beskrevet i Statens vegvesens håndbok V770-modellgrunnlag kan fungere som eneste leveranse mellom partene under byggefasen i et vegprosjekt i dag. Med partene menes byggherre, entreprenør, og prosjekterende. For å kunne svare på denne problemstillingen er det laget 2 forskningsspørsmål som skal gi et utfyllende svar på problemstillingen. Forskningsspørsmålene er som følger: Hvilke utfordringer ser man ved å benytte samordningsmodellen som eneste leveranse mellom partene under byggefasen i et vegprosjekt i dag? Hvilke tiltak må til for at man skal kunne benytte samordningsmodellen som eneste leveranse mellom partene under byggefasen i et vegprosjekt i dag? Oppgaven er begrenset til å se på bruken av samordningsmodellen i norske vegprosjekter. Det er i denne oppgaven valgt å fokusere på byggefasen, men bruken av modellen i prosjekteringsfasen blir også belyst. Oppgaven begrenser seg til de tre sentrale partene i et vegprosjekt: byggherre, prosjekterende, og entreprenør. Forskningsmetoden som er benyttet i denne masteroppgaven er kvalitativ i form av intervju. Det er valgt ut 2 representanter fra byggherre, 2 representanter fra entreprenør, 3 representanter fra prosjekterende, og 1 representant fra programvareleverandør. Disse respondentene har alle innsikt i modellbasert prosjektering etter håndbok V770, og har erfaring med bruk av samordningsmodellen. Hensikten med oppgaven er å gi informasjon om hvordan 3D-modellering i form av BIM blir benyttet av samferdselsbransjen i Norge i dag. Den gir et innblikk i hvor langt de ulike partene i prosjektene har kommet i å benytte seg av 3D-modellene. I tillegg identifiseres utfordringer og presenteres forslag til løsninger knyttet til det å kunne benytte samordningsmodellen som eneste leveranse i byggefasen. Studien har funnet at samordningsmodellen ikke kan fungere som eneste leveranse under byggefasen mellom partene i et vegprosjekt per i dag, basert på intervjuresultatene. Dette skyldes i henhold til respondentenes uttalelser at det foreligger mangler i dagens teknologi/programvare. Det er per i dag detaljer og informasjon som fortsatt kun beskrives på 2D-tegninger og ikke tilgjengelig i samordningsmodellen. Detaljer som nevnes er: Armering, utsparinger i konstruksjon, og innhold i tekniske installasjoner som el-skap og trekkerør. Informasjonen som mangler er eksempelvis: beskrivelser av utførelse, og detaljert informasjon om objekter. For at samordningsmodellen skal kunne fungere som eneste leveranse er det behov for følgende tiltak: Programvare må utvikles slik at det blir praktisk mulig å legge inn informasjon på objekter i modellen. Det må utvikles dataformater som gjør at denne informasjonen kan overføres fra fagverktøyene, og inn i samordningsmodellen. Objekter som brukes ofte i prosjekter kan standardiseres, og inngå i et produktbibliotek slik at det ikke må modelleres på nytt ved hvert prosjekt. Det bør utvikles automatiske funksjoner for å generere 2D-tegninger fra samordningsmodellen slik at entreprenør kan generere de snitt/detaljer det eventuelt fortsatt måtte være behov for, hvor 2D-tegninger i dag fortsatt er det mest effektive verktøyet.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectBygg- og miljøteknikk (2-årig), Veg
dc.titlePotensialet til samordningsmodellen som eneste leveranse under byggefasen i et vegprosjekt
dc.typeMaster thesis
dc.source.pagenumber105


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel