dc.description.abstract | I denne studien har jeg fortalt historien til Sara, ei jente i 7. klasse som har strevet med
matematikk i flere år, men som det siste året har hatt en stor fremgang i faget. Målet har vært å
finne ut av hva som kan ha vært med på å muliggjøre fremgangen Sara har hatt i
matematikkfaget, og problemstillingen var derfor: Hvilke faktorer kan ha påvirket Sara sin
fremgang i matematikkfaget?
I studien har jeg benyttet en kvalitativ forskningstilnærming, nærmere bestemt kvalitative
forskningsintervju for å samle inn datamateriale. Utvalget har bestått av tre personer; Sara,
hennes mor Lise, og hennes kontaktlærer Mona. Studiens resultater ble presentert gjennom fire
kategorier; støtte, mestring, samarbeid og tiltak.
Resultatene viser at det er flere positive faktorer omkring Sara, som kan ha vært med på å
virkeliggjøre hennes fremgang i matematikken. Sara er en engasjert, pliktoppfyllende og ivrig
elev som selv har bestemt seg for å mestre matematikken. I tillegg har hennes foreldre og
kontaktlærer gjort flere grep for å legge til rette slik at hun skal kunne utvikle seg videre i dette
faget. Foreldrene og læreren har støttet Sara ved å gi henne hint, påminnelser og oppmuntret
henne til å fortsette å prøve å få til matematikken. Både læreren og moren til Sara snakket i
intervjuene om at mestring er viktig for å ha motivasjon til å fortsette å arbeide i et fag en strever
med. De har derfor forsøkt å legge til rette for at Sara skal oppleve mestring i faget, noe som kan
ha vært med på å forbedre Sara sin innstilling til matematikk. Resultatene viser at de involverte
har en god relasjon seg imellom, noe som er positivt for skole-hjem samarbeidet, samt
samarbeidet mellom lærer og elev. I tillegg har de iverksatt en del små og store tiltak for å nå
deres felles mål; at Sara skal mestre matematikken bedre. | nb_NO |