dc.description.abstract | Tema: Tilpasset opplæring og evnerike elever.
Problemstilling og forskningsspørsmål:
- Hva vektlegger to lærere i tilpassingen av opplæringen for evnerike i grunnskolen?
- På hvilken måte kan lærer stimulere og opprettholde evnerike elevers lærelyst?
Studiens kunnskapsgrunnlag: Studiens kunnskapsgrunnlag presenterer
kunnskapsgrunnlaget som ligger til grunn for studien. Her presenteres relevant
kunnskap om evnerike, der i blant karakteristikk, evnerik vs. skoleflink, og
identifisering og kartlegging av evnerike. Deretter presenteres statlige føringer i det
spesialpedagogiske arbeidsfeltet som har hatt betydning for barn og unges skolegang
igjennom tidene. Videre presenteres tilpasset opplæring, læreplanverket for
kunnskapsløftet, differensiering og differensieringsmetoder, mestring og motivasjon
og eleven som aktør i eget lærings arbeid, før kapitlet avsluttes med relasjon mellom
lærer og elev.
Forskningsmetode: Studien baserer seg på en kvalitativ forskningsmetode, der
intervju er blitt brukt som metode for innsamling av data. Intervjuene er
semistrukturert og en intervjuguide er benyttet i gjennomføringen av intervjuene. Det
er gjennomført to intervju. I bearbeidelsen av datamaterialet er det benyttet en stegvisdeduktiv induktiv metode, der tre hovedkategorier med hver sine subkategorier vokste
fram.
Resultat og drøfting: Resultatene i studien presenteres og drøftes i lys av
hovedkategoriene og subkategoriene. Ut fra problemstillingen forteller informantene
at de vektlegger evnerike elever som individer og tilpasser deretter undervisningen ut
fra elevenes evner og forutsetninger. Differensieringsmetoder som akselerasjon,
berikelse og selvstudium blir tatt i bruk for å differensiere undervisningen til evnerike
elever. For å stimulere og opprettholde de evnerike elevers lærelyst jobber
informantene først og fremst med å skape god tilpasset opplæring ut fra den enkelte
elevs evner og forutsetninger. I tillegg til den enkelte elevs evner og forutsetninger,
2
vektlegger informantene at undervisningen må føles meningsfull og inspirerende,
engasjere og utfordre de evnerike elevene. | nb_NO |