dc.contributor.advisor | Kvalsund, Ragnvald | |
dc.contributor.advisor | Allgood, Eleanor | |
dc.contributor.author | Knutsen, Signe S. | |
dc.date.accessioned | 2016-03-16T14:24:12Z | |
dc.date.available | 2016-03-16T14:24:12Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2382351 | |
dc.description.abstract | Målet med oppgaven har vært å gi et bidrag til å forstå mer av hvordan helsepersonell i sykehjem opplever det å si fra- i dialog. Er det noe som hemmer eller fremmer det å si fra i dialog med kolleger og ledere? Opplever helsepersonell at det å si fra bidrar til utvikling på arbeidsplassen? I den teoretiske delen har jeg valgt å utdype sentrale begreper i relasjon til det å si fra. Begrepene som er valgt er mot, vilje og tilbakemelding. Teori er i første rekke hentet fra eksistensiell og humanistisk psykologi- og rådgivningslitteratur. Q- metoden er valgt for å kunne gjøre systematiske undersøkelser på subjektivitet og avdekke og forstå subjektive perspektiver i relasjon til det valgte tema. Helsepersonell fra sykehjem har deltatt i undersøkelsen, 12 deltakere, med overvekt av sykepleiere. Resultatet av Q- sortering og faktoranalyse gav to ulike faktorer som ble gjenstand for faktorfortolkning som er drøftet ut fra relevant teori og empiri. Faktor 1 er benevnt: ”Våger seg frampå med respekt for eget og andres ord” og faktor 2: ”Å si fra oppleves risikofylt og er personlig utviklende”. Det å si fra i samspill med kolleger og ledere i gjensidige relasjoner, oppleves som utviklende og meningsfylt. Ved å si fra i dialog kan det gi mer
effektivt samarbeid. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Å si fra i dialog : en Q-metodologisk undersøkelse av hvordan helsepersonell i sykehjem opplever det å si fra i dialog med kolleger og ledere | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 84 | nb_NO |