Å si fra i dialog : en Q-metodologisk undersøkelse av hvordan helsepersonell i sykehjem opplever det å si fra i dialog med kolleger og ledere
Abstract
Målet med oppgaven har vært å gi et bidrag til å forstå mer av hvordan helsepersonell i sykehjem opplever det å si fra- i dialog. Er det noe som hemmer eller fremmer det å si fra i dialog med kolleger og ledere? Opplever helsepersonell at det å si fra bidrar til utvikling på arbeidsplassen? I den teoretiske delen har jeg valgt å utdype sentrale begreper i relasjon til det å si fra. Begrepene som er valgt er mot, vilje og tilbakemelding. Teori er i første rekke hentet fra eksistensiell og humanistisk psykologi- og rådgivningslitteratur. Q- metoden er valgt for å kunne gjøre systematiske undersøkelser på subjektivitet og avdekke og forstå subjektive perspektiver i relasjon til det valgte tema. Helsepersonell fra sykehjem har deltatt i undersøkelsen, 12 deltakere, med overvekt av sykepleiere. Resultatet av Q- sortering og faktoranalyse gav to ulike faktorer som ble gjenstand for faktorfortolkning som er drøftet ut fra relevant teori og empiri. Faktor 1 er benevnt: ”Våger seg frampå med respekt for eget og andres ord” og faktor 2: ”Å si fra oppleves risikofylt og er personlig utviklende”. Det å si fra i samspill med kolleger og ledere i gjensidige relasjoner, oppleves som utviklende og meningsfylt. Ved å si fra i dialog kan det gi mer
effektivt samarbeid.