Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjerklund, Monica
dc.contributor.authorSulen, Jeanette
dc.date.accessioned2016-03-11T13:49:42Z
dc.date.available2016-03-11T13:49:42Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2382079
dc.description.abstractDenne fenomenologiske studien belyser to voksne, som selv har vært under barnevernstjenestens omsorg, sine tanker og erfaringer om hva de mener er viktig i arbeid med barn i utsatte livssituasjoner. Studien har hovedvekt på hvordan barnehagen og skolen kan arbeide med barn som lever under omsorgssvikt. Datamaterialet er fremkommet ved hjelp av to semistrukturerte intervju med to erfaringskonsulenter. Jeg har benyttet Killén som en hovedkilde i masteroppgaven, på grunn av hennes sentrale posisjon i barnevernsfeltet i Norge gjennom mange år. Funnene i denne studien belyser konkrete eksempler på hvordan barnehagen og skolen kan arbeide med barn som lever under omsorgssvikt. Det blir lagt vekt på utfordringer i form av å oppdage omsorgssvikt og hva som er skolens og barnehagens oppgaver ved mistanke eller påvist omsorgssvikt. Studien tar for seg at erkjennelsesprosessen er viktig for å kunne skape trygge rammer rundt et barn som lever under slike forhold. Med erkjennelsesprosessen mener jeg å våge å se at et barn er utsatt for omsorgssvikt. Erkjennelsesprosessen er avgjørende for videre arbeid, deriblant å sende bekymringsmelding til barnevernstjenesten. Barnehagen og skolen har opplysningsplikt og må sende bekymringsmelding til barnevernstjenesten ved mistanke om omsorgssvikt. I studien til Baklien (2009) kommer det frem at skolen og barnehagen sender for få bekymringsmeldinger. Dette da barnevernstjenesten blir oppfattet som et lukket system. Et av mine funn er at barnehagen og skolen må arbeide for å skape et nært samarbeid med barnets foreldre. De må anerkjenne og vise respekt ovenfor situasjonen både barnet og foreldrene er i. Studien belyser også hvordan barnehagen og skolen bør ha et tett samarbeid med tverrfaglige instanser for å kunne skape trygge rammer rundt et barn som lever under omsorgssvikt.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNU
dc.titleHva mener to voksne, som selv har vært under barneverntjenestens omsorg, er viktig i arbeid med barn i utsatte situasjoner? : her med vekt på skolens og barnehagens arbeid med å oppdage og følge opp barn som utsettes for omsorgssviktnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel