Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGunnestad, Arve
dc.contributor.advisorLehn, Elisabeth Walsøe
dc.contributor.authorBakken, Ingvild
dc.date.accessioned2016-03-11T12:26:14Z
dc.date.available2016-03-11T12:26:14Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2382061
dc.description.abstractIfølge Statistisk Sentralbyrå (2015) gikk 286 414 barn i barnehage i 2014 (ibid). Barneombudet skriver at 10 prosent av alle norske barn opplever én eller flere former for omsorgssvikt (gjengitt etter Wright & Aldridge, 2013). På bakgrunn av dette vil det være viktig at pedagogen i barnehagen har kompetanse på omsorgssvikt, og hva barn som lever i slike sårbare livssituasjoner trenger at pedagogen fokuserer på. Målsettingen for denne studien har vært å få tak i hvordan pedagogen kan møte barn som lever i sårbare livssituasjoner, og bidra i arbeidet der barnehagen er en del av et hjelpetiltak rundt barnet og familien. For å få belyst dette har jeg å fått tak i tre erfarne deltakere sine erfaringer, tanker og følelser rundt arbeidet. På bakgrunn av dette lyder problemstillingen min slik: Barnehagen som forebyggende arena. En kvalitativ undersøkelse om hvordan pedagogen kan bidra, som en del av et hjelpetiltak for barn som lever i sårbare livssituasjoner – her med vekt på omsorgssvikt. For å få svar på dette gikk jeg under intervjuene inn på samarbeid barnehagen har innad, med barnevernet og med foreldrene. Relasjon mellom pedagogen og barnet som lever i en sårbar livssituasjon. Hvilke metoder, hjelpemidler og tiltak som innebærer blant annet samtaler med barn, og hvilken kompetanse deltakerne mener det er viktig at pedagogen innehar i dette arbeidet. Det vil i dette forskningsprosjektet være snakk om arbeid med forebygging på tertiært nivå.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNU
dc.titleBarnehagen som forebyggende arena - En kvalitativ undersøkelse om hvordan pedagogen kan bidra, som en del av et hjelpetiltak for barn som lever i sårbare livssituasjoner - her med vekt på omsorgssviktnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel