10 myter om Lean i byggebransjen : en studie av Lean Construction som tilrettelegger for samarbeid og læring mellom aktørene i et byggeprosjekt
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2379823Utgivelsesdato
2016-02-22Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NTNU Handelshøyskolen [1516]
Sammendrag
Byggebransjen kan beskrives som stagnert da bransjen i etterkrigsårene har opplevd relativt
beskjeden endring. En utfordring man opplever i dag er en svak utvikling innenfor både produktivitet
og innovasjon sammenlignet med andre bransjer. I denne sammenheng har vi undersøkt hvordan
Lean Construction påvirker samarbeidet mellom aktørene i et byggeprosjekt. Vi har derfor tatt
utgangspunkt i problemstillingen «Bidrar Lean Construction til et bedre samarbeid mellom aktører i et
byggeprosjekt og dermed økt kundeverdi?». For å besvare denne problemstillingen har vi utformet
en kvalitativ undersøkelse med et rammeverk basert på Lean, læring og relasjoner (LLR).
Vi har valgt å benytte oss av teorier innenfor læring fordi Lean Construction fokuserer på å etablere
en kultur for kontinuerlig forbedring. Læring og utvikling av ny kunnskap er dermed et sentralt tema
for å lykkes med Lean Construction. Med tanke på problemstillingen er vi spesielt interessert i
hvordan bedrifter sammen kan lære av prosjektene, og dermed øke kundeverdien. Bakgrunnen for
dette er at verdiskapingen i et byggeprosjekt er et direkte resultat av samarbeid mellom de ulike
aktørene i prosjektet. Teori om relasjoner mellom organisasjoner er dermed sentralt for å besvare
problemstillingen.
Vi har gjennom vårt Lean, læring og relasjoner-rammeverk utledet ti myter om Lean Construction i
byggebransjen. Mytene har fungert som underliggende forskningsspørsmål gjennom vår
undersøkelse, og har resultert i ti punkter vi mener gjelder for Lean Construction i byggebransjen:
• Det fokuseres i dag mer på å maksimere egen ressursutnyttelse enn å maksimere
kundeverdien
• Byggherre må ta hensyn til Lean Construction om man skal maksimere potensielle effekter
• Lean Construction må forankres i hele organisasjonen
• Ledelsen må være aktive pådrivere for Lean Construction
• Lean Construction egner seg i byggebransjen
• Dagens systemer for kunnskapsutvikling- og overføring fungerer dårlig
• Det er mulig å få til erfaringsoverføring i byggeprosjekter
• Relasjonene mellom aktører i et byggeprosjekt blir stadig mer styrt gjennom bruk av jurister
• Lean Construction er kun verdiskapende for enkelte aktører
• Bruk av akkordlønn reduserer produktiviteten i byggeprosjekter
Ved å besvare mytene har vi bevist hvordan Lean Construction er en kilde til å forbedre
samarbeidet mellom aktører på byggeprosjekter og dermed øke kundeverdien. Vår undersøkelse
har avdekket at Lean Construction krever spesifikke investeringer. Vi mener at Lean Construction
fører til at aktører sammen foretar spesifikke investeringer. Lean Construction danner grunnlaget
for et bedre samarbeid basert på tillit, fordi spesifikke investeringer i relasjoner kan øke tilliten.
Investeringer i Lean Construction er et forsøk på å oppfylle nåværende og fremtidige kunders
reelle behov, og øker derfor kundeverdien. Vi mener at Lean Construction fører til bedre
samarbeid mellom aktører, og dermed økt kundeverdi, noe som igjen betyr at den enkelte aktør
øker sin egen konkurransekraft.