Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLillesæther, Eli Helen
dc.date.accessioned2016-02-02T13:00:20Z
dc.date.available2016-02-02T13:00:20Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2375713
dc.description.abstractDenne masteroppgaven omhandler hvordan lærere bruker lokalhistorien og lokalmiljøet i historieundervisningen. Oppgaven bygger på et empirisk datamateriale, samlet inn gjennom intervju av åtte lærere ved tre forskjellige ungdomsskoler i Trondheim. Hensikten med undersøkelsen var å få en helhetlig forståelse av hvordan lærere benytter seg av lokalbasert historieundervisningen og hvilken funksjon det lokale har innad i undervisningen. Forskningsspørsmålene som dannet grunnlaget for å besvare oppgaven var; hvilke lokale ressurser lærerne benytter i undervisningen, hvordan undervisningen gjennomføres, hvorfor lærerne velger å benytte lokalbasert undervisning og hvilke rammefaktorer lærerne opplever som hemmende for å gjennomføre en lokalbasert undervisningen. Analysen av mitt empiriske datamateriale viser at ressursene som benyttes innenfor lokalbasert historieundervisning er historieformidlingsinstitusjoner, byvandring, elevenes egne historier, digitale kilder og fortellere. Undervisningen gjennomføres med fokus på formidling av historiske faktakunnskaper, og har mindre fokus på kildekritikk og refleksjon over hvordan historien fremstilles. I datamaterialet fremstår andre verdenskrig som det mest sentrale temaet innenfor lokalbasert undervisning i Trondheim. Lærerne bruker lokalhistorie og lokalmiljøet i undervisning for å utvikle elevenes historiekunnskaper, skape interesse for historie og for å variere undervisningen. Undervisningen i lokalmiljøet skaper en nærhet til historien og knyttes til elevenes identitetsutvikling. Lærerne opplever at tid og økonomi er de rammefaktorene som i størst grad hinder de i å benytte det lokale. Skolekulturen og de lokale læreplanene innad ved de tre skolene fremstår som forskjellig, og legger i ulik grad til rette for lokalbasert undervisning.nb_NO
dc.description.abstractThis master’s thesis explores how teachers use local history and local environment in history teaching. The study is based on an empirical data material, collected through interviews with eight teachers at three different lower secondary schools in Trondheim. The purpose of this thesis was to gain a holistic understanding of how teachers use locallybased history teaching, and which role the local aspect has been given within this teaching. The research areas that formed the basis for the thesis was: which local recourses are used by teachers in local history teaching, how the teaching is carried out, why teachers choose to use locally-based teaching and which aspect the teachers feel prevents them from make use of the local surroundings in their teaching. The analysis of the empirical data shows that the resources used within locally based history lessons are; storytelling institutions, town walks, the students own stories, digital sources and storytellers. The teaching is carried out with a focus on historical factual knowledge, and focus less on source criticism and reflection on how history is actually produced. In my data material, the Second World War is the main focus for the locally based history teaching in Trondheim. The teachers use the local history and local community in their history teaching to enhance students knowledge of and interest in history, as well as to vary their lessons. The teachers believe that teaching in local environment creates a closeness to the history that surrounds us, which furthermore can be connected to student identity. The teachers experience that time limitations and financial issues are the main factors that prevents them from using their local area. The school’s culture and the local curricula at the three schools also seem to vary, which facilitates locally based teaching in different manners.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.title"Historien finnes ikke barie i læreboka, den er også rundt oss" - En studie av ungdomsskolelæreres bruk av lokalmiljøet og lokalhistorien i Trondheim i historieundervisningen.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel