dc.contributor.advisor | Kristiansen, Ulf R | nb_NO |
dc.contributor.author | Aasen, Trygve | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T13:45:21Z | |
dc.date.accessioned | 2015-12-22T11:43:35Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T13:45:21Z | |
dc.date.available | 2015-12-22T11:43:35Z | |
dc.date.created | 2010-09-11 | nb_NO |
dc.date.issued | 2010 | nb_NO |
dc.identifier | 350800 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2369828 | |
dc.description.abstract | Støy er et av de miljøproblemene som rammer flest mennesker i Norge. Om lag 1,7 millioner mennesker er utsatt for støy ved boligen sin. En halv million er mye eller sterkt plaget, og rundt 200 000 har problemer med nattesøvnen. Jernbanestøy står for 4 % av støyplagene. For å komme nærmere Norges mål om 10 % reduksjon i støyplager innen 2020, er dimensjonering av støytiltak mot jernbane viktig, og spesielt kritisk er innendørs maksimalnivå i soverom på nattestid. Støy innendørs består av to deler; luftoverført støy gjennom vegg, vinduer og ventiler, og strukturoverført støy gjennom bakken og huskonstruksjonen. For å bedre vite hvilke støytiltak som bør gjøres er det viktig å kunne skille hvilke bidrag som kommer fra luftoverført og strukturoverført støy. To tenkelige metoder for å skille nevnte støybidrag er satt opp. Den ene metoden er å måle vibrasjoner på rommets flater og beregne avstrålt strukturlyd, mens den andre metoden måler lydisolasjon i fasaden med både høyttaler og tog som kilde. Det er i oppgaven utført 3 feltmålinger ved Lysaker, i og utenfor et hus jernbaneverket har stilt til disposisjon. Ved å benytte OROS-36 analysator har det vært mulig å gjøre målinger i sju kanaler samtidig, med 1/3 oktavbånd fra 10Hz-10kHz. På denne måten har det vært mulig å se maksimalnivå fra forskjellige delkilder som en funksjon av både tid og frekvens. Det er i oppgaven utført store mengder praktisk arbeid som har gitt store mengder rådata, i oppgaven ble det lagt størst vekt på data fra godstog, som gir det høyeste støybidraget på strekningen, samt type 69 NSB Lokaltog, som frekventerer hyppigst på strekningen. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Institutt for elektronikk og telekommunikasjon | nb_NO |
dc.subject | ntnudaim | no_NO |
dc.title | Forbedring av metoder for å måle og beregne innendørs jernbanestøy | nb_NO |
dc.title.alternative | Improving methods for measuring and calculating indoor noise from trains | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 38 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for elektronikk og telekommunikasjon | nb_NO |