Strategiutvikling i en tidlig etableringsfase av bedrifter, med fokus på det norske markedet : hvor viktig er en god strategiprosess ved etablering av en virksomhet?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2368734Utgivelsesdato
2015-12-22Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NTNU Handelshøyskolen [1718]
Sammendrag
Entreprenørskap er mer aktuelt enn noen gang, og det blir stadig større konkurranse mellom
bedrifter om kunder og markedsandeler. Det handler om å skape verdier for kunder og oppnå
konkurransefortrinn ovenfor sine konkurrenter. For å klare dette vil strategiske valg spille en
viktig rolle. Men hvor viktig er egentlig strategiprosessen i en tidlig etableringsfase av en
virksomhet? Strategi defineres som de avgjørelser og den planen som skal gi bedriften
kortsiktige og langsiktige konkurransefordeler i sitt marked. Tidlig i etableringsfasen bør det
utformes en forretningsmodell som i hovedsak bygger på disse strategiske valgene. Denne
forretningsmodellen skal i hovedsak inneholde en sammenhengende beskrivelse av viktige
momenter som, kundesegmenter, kunderelasjoner, ressurser, partnere, kostander, verdiløfter
med mer. Forretningsmodellen og de strategiske valgene må utvikles på grunnlag av grundige
analyser av marked, kunder og konkurrenter. Anerkjente analyseverktøy er blant annet
SWOT-analyse, Michael Porters fem-kraftsmodell, ressursanalyse, kundeanalyse og
konkurrentanalyse. Strategiprosessen starter med en analysefase, før man videre i
forretningsmodellen utvikler strategiene.
For å se nærmere på hvordan strategiprosessen oppleves og gjennomføres i praksis utenfor
den teoretiske verden, ble det gjennomført en kvantitativ spørreundersøkelse hvor
populasjonen bestod av norske gründere. I undersøkelsen kom det blant annet frem at analyse
av kunder og konkurrenter både vurderes som viktigst og i størst grad gjennomføres. Det kom
også frem at mangel på kunnskap og kapital var hovedårsaken til manglende strategiutvikling.
Et noe lavt antall personer i nettoutvalget gjør at resultatene fra spørreskjemaet har noe
svekket generaliserbarhet. Kunder, konkurrenter, kapital og kunnskap vurderes også teoretisk
som svært viktige strategiske områder. I samtaler med rådgivere i Innovasjon Norge bekreftes
også at disse områdene er helt avgjørende. Totalt sett vurderes derfor disse områdene som de
viktigste innen strategiutvikling.
Bedriftsstrategi er et bredt og utfordrende tema, og i oppstartsfasen av en bedrift vil dette
være den viktigste og mest omfattende prosessen. Likevel kan det virke som strategi i for stor
grad kompliseres. Selv om strategiarbeid er vanskelig, trenger det ikke være komplisert.
Fremfor en komplisert tankegang, bør en derimot tenke logisk og fokusere på kvalitet. Likevel
er det tydelig at en god strategiprosess er helt avgjørende om en nyetablert virksomhet skal
oppnå suksess. En kan si at strategi er like viktig som det er vanskelig.