Show simple item record

dc.contributor.authorStubø, Erik
dc.date.accessioned2015-12-22T07:57:13Z
dc.date.available2015-12-22T07:57:13Z
dc.date.issued2015-12-22
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2368734
dc.description.abstractEntreprenørskap er mer aktuelt enn noen gang, og det blir stadig større konkurranse mellom bedrifter om kunder og markedsandeler. Det handler om å skape verdier for kunder og oppnå konkurransefortrinn ovenfor sine konkurrenter. For å klare dette vil strategiske valg spille en viktig rolle. Men hvor viktig er egentlig strategiprosessen i en tidlig etableringsfase av en virksomhet? Strategi defineres som de avgjørelser og den planen som skal gi bedriften kortsiktige og langsiktige konkurransefordeler i sitt marked. Tidlig i etableringsfasen bør det utformes en forretningsmodell som i hovedsak bygger på disse strategiske valgene. Denne forretningsmodellen skal i hovedsak inneholde en sammenhengende beskrivelse av viktige momenter som, kundesegmenter, kunderelasjoner, ressurser, partnere, kostander, verdiløfter med mer. Forretningsmodellen og de strategiske valgene må utvikles på grunnlag av grundige analyser av marked, kunder og konkurrenter. Anerkjente analyseverktøy er blant annet SWOT-analyse, Michael Porters fem-kraftsmodell, ressursanalyse, kundeanalyse og konkurrentanalyse. Strategiprosessen starter med en analysefase, før man videre i forretningsmodellen utvikler strategiene. For å se nærmere på hvordan strategiprosessen oppleves og gjennomføres i praksis utenfor den teoretiske verden, ble det gjennomført en kvantitativ spørreundersøkelse hvor populasjonen bestod av norske gründere. I undersøkelsen kom det blant annet frem at analyse av kunder og konkurrenter både vurderes som viktigst og i størst grad gjennomføres. Det kom også frem at mangel på kunnskap og kapital var hovedårsaken til manglende strategiutvikling. Et noe lavt antall personer i nettoutvalget gjør at resultatene fra spørreskjemaet har noe svekket generaliserbarhet. Kunder, konkurrenter, kapital og kunnskap vurderes også teoretisk som svært viktige strategiske områder. I samtaler med rådgivere i Innovasjon Norge bekreftes også at disse områdene er helt avgjørende. Totalt sett vurderes derfor disse områdene som de viktigste innen strategiutvikling. Bedriftsstrategi er et bredt og utfordrende tema, og i oppstartsfasen av en bedrift vil dette være den viktigste og mest omfattende prosessen. Likevel kan det virke som strategi i for stor grad kompliseres. Selv om strategiarbeid er vanskelig, trenger det ikke være komplisert. Fremfor en komplisert tankegang, bør en derimot tenke logisk og fokusere på kvalitet. Likevel er det tydelig at en god strategiprosess er helt avgjørende om en nyetablert virksomhet skal oppnå suksess. En kan si at strategi er like viktig som det er vanskelig.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleStrategiutvikling i en tidlig etableringsfase av bedrifter, med fokus på det norske markedet : hvor viktig er en god strategiprosess ved etablering av en virksomhet?nb_NO
dc.title.alternativeStrategy development in the early establishment phase of enterprises, focusing on the Norwegian market : how important is a good strategy process when establishing a businessnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumberIII, 86 s.nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record