Hvordan lykkes med innføringen av CRM : en evaluering av et norsk konsulentselskap
Master thesis
View/ Open
Date
2015-12-21Metadata
Show full item recordCollections
- NTNU Handelshøyskolen [1717]
Abstract
CRM kan defineres som en strategi muliggjort av informasjonsteknologi, fundert på teori om
relasjonsmarkedsføring, hvor økt kundeverdi blir forsøkt oppnådd ved å fremskaffe og handle
etter en dyptgående innsikt om kundenes ønsker, behov og adferd. De siste årene har dette
blitt et svært populært konsept, men mange bedrifter opplever at de forespeilede gevinstene
uteblir. Et flertall av bedriftene som søker å implementere CRM gjør dette med bistand fra
eksterne konsulentselskap. Dette til tross, praksisen til norske konsulentselskaper har
tilsynelatende ikke vært gjenstand for noen akademiske studier. Denne masteroppgaven har til
hensikt å bøte på dette, og vil forhåpentligvis bidra til mer kunnskap om hva som kreves for å
lykkes med CRM.
Oppgaven vil presentere et rammeverk sentrert rundt kritiske suksessfaktorer for CRM,
fundert på både empiriske studier og teori. Dette rammeverket har blitt benyttet for å studere
og evaluere praksisen til et norsk konsulentselskap i et nylig gjennomført CRM-prosjekt.
Oppgavens overordnede problemstilling var i hvilken grad konsulentselskapets praksis bidrar
til at deres klienter oppnår suksess med CRM.