Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJonsson, Thomas
dc.contributor.authorNerbøvik, Jenny M
dc.date.accessioned2015-12-15T15:01:06Z
dc.date.available2015-12-15T15:01:06Z
dc.date.created2015-06-10
dc.date.issued2015
dc.identifierntnudaim:12863
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2367840
dc.description.abstractHensikten med denne oppgaven er å finne sammenhenger mellom veg-geometri, fart og trafikkulykker ved å studere om fartsnivå sammen med feil i veg-geometri påvirker antall ulykker. Utgangshypotesen for denne oppgaven er dermed at det finnes en sammenheng mellom veg-geometri, fart og trafikkulykker. Møte- og utforkjøringsulykker på tofelts veg utenfor tettbebyggelse undersøkes på delstrekninger av de nasjonale hovedvegene E6, E39 og E136 i Møre og Romsdal, Sør-Trøndelag og Oppland over en tiårsperiode (2005-2014). Møte og utforkjøringsulykkene utgjorde 70 prosent av dødsulykkene i vegtrafikken fra 2005-2013. Vegen, vegmiljøet og for høy fart kan medvirke til at farlige hendelser utvikler seg til alvorlige ulykker, og er medvirkende faktor i mange av dødsulykkene. Krappe kurver er forbundet med høy ulykkesfrekvens og krever stor sidefriksjon. Den minste akseptable sidefriksjonen er en funksjon av horisontalradius, tverrfall og V85-fart. Spormålinger, veg- og ulykkesdata er hentet fra programvaren "NVDB 123", som er en utvidet versjon av nettbasert Nasjonal vegdatabank. For å koble spormålingsdata til ulykkesdata ble databehandlingsverktøyet FME benyttet. Data om horisontalkurvatur og tverrfall ble brukt til å finne sammenhenger med ulykkesfrekvens. Sammenheng mellom ulykkesfrekvens og fart i kurver ble også undersøkt, der forventet fartsnivå ble beregnet hjelp av ikke-lineære regresjonsanalyser basert på fartsmålinger i kurver hvor fartsgrensen var 80 km/t. Alle analyser ble gjennomført ved hjelp av Excel. Databegrensninger i NVDB, underrapportering av ulykker, unøyaktig spormåling, omlegging og slitasje på vegnettet, forskjell mellom ulykkesdato og måledato, og stedsfesting av årsakspunkt for ulykken, er noen av feilkildene som kan påvirke resultatene i analysen. Resultatene viste at det er størst sammenheng mellom ulykkesfrekvens og tverrfallstypen "for lite tverrfall". Det er også stor sammenheng mellom ulykkesfrekvens og krappe kurver. Man fant liten sammenheng mellom ulykkesfrekvens og tverrfallsavvik. Kurvene med for liten radius i forhold til dimensjonerende horisontalradius ved beregnet fartsnivå, hadde større ulykkesfrekvens enn kurvene som oppfylte minimumskravet. Det anbefales å foreta en samfunnsøkonomisk analyse for å vurdere kost og nytte ved å rette ut kurver eller rette opp tverrfall på de strekningene som har uakseptabelt tverrfall eller for liten kurveradius. Det bør deretter settes opp en prioriteringsliste slik at de trafikksikkerhetstiltakene som gir best effekt blir gjennomført først.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectBygg- og miljøteknikk (2-årig), Veg
dc.titleEn studie av sammenhengen mellom veg-geometri, fart og trafikkulykker
dc.typeMaster thesis
dc.source.pagenumber144


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel