Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorValenta, Marko
dc.contributor.authorBerg, Berit
dc.date.accessioned2015-12-03T09:07:54Z
dc.date.accessioned2015-12-10T14:13:06Z
dc.date.available2015-12-03T09:07:54Z
dc.date.available2015-12-10T14:13:06Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.citation71 p. NTNU Samfunnsforskning AS, 2008nb_NO
dc.identifier.isbn978-82-7570-181-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2367501
dc.description.abstractDenne forskningsrapporten har lærerutdanning for tospråklige som hovedtema. En internasjonal og flerkulturell skole forutsetter en internasjonal og flerkulturell lærerstab, der lærere med innvandrerbakgrunn har den samme sta-tusen som etnisk norske lærere. Før tilbudet om faglærerutdanning for tospråklige ble etablert var det svært få læ-rerstudenter med innvandrerbakgrunn ved norske lærerhøgskoler. Selv om det tidligere eksisterte mange små og avgrensede kompetansehevingstilbud ga ikke disse tilbudene morsmålslærere og tospråklige lærere en formell læ-rerkompetanse som i omfang og kvalitet kan sammenlignes med andre lærerutdanninger i Norge. Denne rapporten bekrefter at faglærerutdanningen som HiNorge tilbyr er et skritt i riktig retning. Utdanningstilbudet har gitt to-språklige lærere en reell sjanse til å få formalisert sin lærerkompetanse, og mange har benyttet seg av muligheten. Flere hundre studenter har meldt seg på disse bachelorstudiene, og er nå i ferd med å oppnå en bachelorgrad. Rap-porten viser at studentene opplever at de har blitt flinkere i sitt arbeid, samtidig som de har fått nye ambisjoner i forhold til sin lærerrolleutøvelse. Studentene opplever blant annet en følelse av at de kan fungere som faglærere i norsk grunnskole. Tospråklige faglærere ønsker primært å jobbe som faglærere for alle barn, noe de også har rett til etter den nye kompetanseforskriften. Denne rapporten viser at den kanskje største utfordringen framover er knyttet til skolenes villighet til å anerkjenne disse lærernes særegenheter og flerkulturelle og flerfaglige kompetanse. I likhet med tid-ligere forskning på dette feltet argumenteres det også i denne rapporten for at den beste måten å gjøre dette på er å ansette disse lærerne i fullverdige stillinger der de kan undervise både etnisk norske og minoritetsspråklige barn i enkelte fag.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNU Samfunnsforskning ASnb_NO
dc.relation.urihttp://samforsk.no/Sider/Publikasjoner/Fra-tospråklig-lærerassistent-til-tospråklig-lærer--Evaluering-av-faglærerutdanningen-for-tospråklige.aspx
dc.relation.urihttp://samforsk.no/Sider/Publikasjoner/Fra-tospråklig-lærerassistent-til-tospråklig-lærer--Evaluering-av-faglærerutdanningen-for-tospråklige.aspx
dc.titleFra tospråklig lærerassistent til tospråklig faglærer. Evaluering av faglærerutdanningen for tospråkligenb_NO
dc.typeResearch reportnb_NO
dc.date.updated2015-12-03T09:07:54Z
dc.identifier.cristin320039


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel