• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Øvrige samlinger
  • Publikasjoner fra CRIStin - NTNU
  • View Item
  •   Home
  • Øvrige samlinger
  • Publikasjoner fra CRIStin - NTNU
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fra tospråklig lærerassistent til tospråklig faglærer. Evaluering av faglærerutdanningen for tospråklige

Valenta, Marko; Berg, Berit
Research report
Thumbnail
View/Open
Fra+tospr%C3%A5klig+l%C3%A6rerassistent+til+tospr%C3%A5klig+fagl%C3%A6rer+WEB.pdf (337.8Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2367501
Date
2008
Metadata
Show full item record
Collections
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (uspesifisert) [141]
  • Institutt for sosialt arbeid [482]
  • Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [20748]
Original version
71 p. NTNU Samfunnsforskning AS, 2008  
Abstract
Denne forskningsrapporten har lærerutdanning for tospråklige som hovedtema. En internasjonal og flerkulturell skole forutsetter en internasjonal og flerkulturell lærerstab, der lærere med innvandrerbakgrunn har den samme sta-tusen som etnisk norske lærere. Før tilbudet om faglærerutdanning for tospråklige ble etablert var det svært få læ-rerstudenter med innvandrerbakgrunn ved norske lærerhøgskoler. Selv om det tidligere eksisterte mange små og avgrensede kompetansehevingstilbud ga ikke disse tilbudene morsmålslærere og tospråklige lærere en formell læ-rerkompetanse som i omfang og kvalitet kan sammenlignes med andre lærerutdanninger i Norge. Denne rapporten bekrefter at faglærerutdanningen som HiNorge tilbyr er et skritt i riktig retning. Utdanningstilbudet har gitt to-språklige lærere en reell sjanse til å få formalisert sin lærerkompetanse, og mange har benyttet seg av muligheten. Flere hundre studenter har meldt seg på disse bachelorstudiene, og er nå i ferd med å oppnå en bachelorgrad. Rap-porten viser at studentene opplever at de har blitt flinkere i sitt arbeid, samtidig som de har fått nye ambisjoner i forhold til sin lærerrolleutøvelse. Studentene opplever blant annet en følelse av at de kan fungere som faglærere i norsk grunnskole.

Tospråklige faglærere ønsker primært å jobbe som faglærere for alle barn, noe de også har rett til etter den nye kompetanseforskriften. Denne rapporten viser at den kanskje største utfordringen framover er knyttet til skolenes villighet til å anerkjenne disse lærernes særegenheter og flerkulturelle og flerfaglige kompetanse. I likhet med tid-ligere forskning på dette feltet argumenteres det også i denne rapporten for at den beste måten å gjøre dette på er å ansette disse lærerne i fullverdige stillinger der de kan undervise både etnisk norske og minoritetsspråklige barn i enkelte fag.
Publisher
NTNU Samfunnsforskning AS

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit