Digitale læremidler som aktør og samtalepartner
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2358202Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Målet med denne studien er å få kunnskap om noen elevers og læreres bruk av læremidler på nettportalenerher.no. Dette er digitale læremidler som er utviklet i tråd med kompetansemål i LK 06. Læremidlene er språklig tilrettelagt for hørselshemmede elever, men
de inneholder mer enn tegnspråktekster. Med norsk tale, skriftlige tekster, illustrasjoner,
animasjoner og film er de også egnet for elever som ikke kan tegnspråk. I denne studien går vi ut fra to ståsteder. Vi er læremiddelutviklere i Statped ALT, Heimdal og masterstudenter i
anvendt språkvitenskap. Et av formålene med denne undersøkelsen er å forbedre egen
praksis, noe som førte til følgende problemstilling:I hvilke aktiviteter inngår våre læremidler,
med hvilke aktører og med hvilket samspill? Hvordan kan vi bruke denne kunnskapen til å
utvikle læremidler som er aktuelle for morgendagens hørselshemmede elever? For å finne
svar på våre spørsmål har vi gjennomført en kvalitativ studie med observasjon og intervju. Vi
har besøkt 5 skoler og analysert samtaleaktiviteter i undervisning der våre læremidler inngikk.
Fra anvendt språkvitenskap bærer vi med oss en grunnleggende forståelse om at språk er
sosial praksis. Det er gjennom språklig samhandling mennesker skaper og gjenskaper sin
virkelighet. Studien er forankret i symbolsk interaksjonisme, men vårt teoretiske perspektiv har også i seg noen forståelsesmåter fra aktør-nettverk-teori. Både symbolsk interaksjonisme og aktør-nettverk-teori har fokus på hvordan virkeligheter kommer til gjennom praksiser. Med aktør-nettverk-teori fikk vi åpnet for ikke-menneskelige aktører i vår analyse.
Læremiddelet (LM) er ikke «bare» et objekt. Det er en aktør som både handler og samhandler
med de menneskelige aktørene. LM, som ble en han, virker inn på de språklige praksisene. Vi
vil vise hvordan han er med på å konstruere de aktivitetene som finner sted. Derfor har materialet fått stor plass i denne oppgaven. Det er her vi viser i hvilke aktiviteter læremiddelet
inngår, med hvilke aktører og med hvilket samspill. I oppsummering og drøfting svarer vi på
andre del av problemstillingen. Her viser vi til hvordan vi kan implementere vår nye kunnskap
i læremiddelutviklingen ved Statped ALT, Heimdal. Vi peker også på at det er behov for forskning på bruk av tegnspråklige læremidler. Tegnspråktekst er en dynamisk teksttype.
Budskapet blir flyktig sammenlignet med skriftlig tekst som står stille. Vi trenger kunnskap om hvordan tegnspråklige lære midler bør bygges opp. Hvordan vi kan gjøre det lettere for leseren å orientere seg i teksten. Hvordan vi kan legge til rette for at leseren blir mer aktiv.