Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAakre, Arvid
dc.contributor.authorOpstad, Erlend
dc.date.created2015-05-13
dc.date.issued2015
dc.identifierntnudaim:12282
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2356406
dc.description.abstractStrekningen E 39 Ørskogfjellet, er en viktig vegforbindelse inn og ut av Sunnmøre. Strekningen ligger, som navnet sier, over et fjellområde og har stor andel av tungtrafikk. Dette medfører at det til tider kan oppleves kø i stigningen opp mot toppen. Formålet med oppgaven er å se nærmere på de krav som stilles til forbikjøringsfelt i stigning. Det er laget et opplegg for trafikkregistreringer som dokumenterer dagen situasjon, samt danner diskusjonsgrunnlag for alternative løsninger og de gjeldende retningslinjene. Det er et behov for å finne mindre kostnadskrevende løsninger enn de anbefalingene som ligger i dagens retningslinjer. Oppgaven beskriver aktuelt trafikkregistreringsutstyr, og usikkerhetene knyttet til disse. Det er gjennomført kvalitetskontroll og utprøving av nytt registreringsutstyr. Det er blant annet sett på hastighetsforskjeller, kø-utviklingen, identifisering av kø-skaper, framkommelighets parameter og forsinkelse. Alle analysene har gitt et samlet bilde av trafikken i stigningen, som deretter er brukt som grunnlag for å drøfte funnene mot de gjeldende retningslinjene for forbikjøringsfelt. Anbefalt tiltak er å bygge et forbikjøringsfelt på 2 km fra litt over midten av stigningen og nesten helt opp. Gjennomsnittsbetraktningene viser at de aller lengste kjøretøyene mister mye av farten den siste delen av stigningen. Samtidig kommer det klart frem av fartsfordelingen at et fåtall av de lengste kjøretøyene holder lav fart hele stigningen. Derfor er det anbefalt å starte med forbikjøringsfeltet så langt nede som mulig. Det er også gjort betraktinger av kø-lengder som sier at kø-situasjoner mest sannsynlig vil løse seg opp på den angitte forbikjøringsstrekningen. Derfor er det anbefalt å avslutte forbikjøringsfeltet uten at fartsdifferansen mellom lette og tunge kjøretøy er utlignet til ca. 10 km/t. På denne måten kan midtrekkverket avsluttes før toppen av stigningen, og kryssområdet på toppen kan ligge uendret.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectErfaringsbasert masterprogram i veg og jernbane, Veg
dc.titleBehov for forbikjøringsfelt i stigning på E39 Ørskogfjellet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel