• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosialt arbeid
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosialt arbeid
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opplæring i temaet seksualitet til ungdommer med lett psykisk utviklingshemming : en kvalitativ studie av fagpersoners opplevelser

Mortensen, Nina
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave Nina Mortensen (1.071Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2356088
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for sosialt arbeid [743]
Abstract
Seksualitet er en svært viktig del av livet og har en klar sammenheng med menneskets helse og velvære, også for personer med utviklingshemming. Opplæring i temaet kropp og

seksualitet er avgjørende for at helsa til mennesker med utviklingshemming skal kunne

ivaretas på en god måte, da vi vet at de ikke automatisk tilegner seg denne kunnskapen selv.

Hensikten med denne studien har vært å belyse hvilke opplevelser og erfaringer fagpersoner som jobber i skole og helsesøstertjenesten har av opplæringstilbudet som blir gitt til ungdommer med lett psykisk utviklingshemming innen temaet kropp, identitet og seksualitet.

For å belyse dette temaet ble det gjennomført åtte kvalitative intervjuer med helsesøstre og pedagogisk personale i ungdoms- og videregående skole. Funnene i undersøkelsen indikerer at det finnes få føringer på området ut over de generelle, og at det derfor er av stor betydning at temaet seksualitet nedfelles i den enkeltes sakkyndighetsvurdering, individuell opplæringsplan og individuell plan. Informantene tenker at undervisningen skulle vært satt i system, gjerne som et eget fag i skolen. Dette for å sikre at alle får tilrettelagt undervisning på området. Funnene viser en holdning om at denne undervisningen bør starte så tidlig som mulig, da den er viktig både for ungdommenes seksuelle helse og for forebygging og avdekking av overgrep. Undervisningen fokuserer i stor grad på å lære ungdommene å sette grenser for seg selv og å respektere andres grenser.

Informantene opplevde at viktige elementer i undervisningen var å skape en god relasjon til ungdommen som en forutsetning for læring. Korte sekvenser, flere gjentagelser, undervisning på rett nivå og tilgang på tilpasset materiale ble ansett som betydningsfullt. Det var vanskelig for informantene å vite om målene med undervisningen ble nådd. Få brukte formelle kartleggingsredskaper til bruk i evalueringen. Informantene var opptatte av at opplæring på området seksualitet er et felles ansvar som forutsetter et godt samarbeid mellom alle arenaer ungdommen befinner seg på. Foreldre har behov for støtte på dette området og en god dialog med foreldrene kan bedre læringsutbytte for ungdommen. Flere av informantene opplevde seg alene om undervisningen, og ønsket faglig påfyll og andre fagfolk å diskutere og utveksle erfaringer med.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit