• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

48 shades of sexology : en Q-metodologisk studie av rådgivers subjektive opplevelse av relasjonen og det å samtale med klienter om seksualitet

Dalseng, Petra Christina R.
Master thesis
Thumbnail
Åpne
MASTEROPPGAVE_48shades.petra.C.R.Dalseng.pdf (1.313Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2354108
Utgivelsesdato
2015
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2170]
Sammendrag
Hensikten med denne studien har vært å skape innsikt, bevisstgjøring og forståelse av hva som oppleves som betydningsfullt for rådgiveren i relasjonen og i samtalen med klienten. Studien har tatt utgangspunkt i ulike typer yrkesgrupper som alle snakker med sine klienter om seksualitet, og som er medlem av NFKS, Nordisk forening for klinisk sexologi.

Problemstillingen til denne oppgaven har vært: «Hva opplever rådgiveren som betydningsfullt i relasjonen og i samtalen med klienten når det er snakk om seksualitet»?

Det empiriske forskningsgrunnlaget ble samlet inn ved hjelp av Q-metoden. Til sammen har 13 deltakere sortert 48 utsagn ut fra hva de er mest enig, uenig eller stiller seg nøytral til innholdet i utsagnene. Utsagnene ble laget på bakgrunn av teori fra rådgivningsvitenskap og fokuserer på tre hovedområder: person i relasjon, åpenhet og gestalt.

I faktoranalysen ble det valgt en to-faktor-løsning, hvor ni av 13 deltakere definerer faktor 1, mens faktor 2 defineres av fire deltakere. Faktor 1, Åpenhet, vekst og en empatisk holdning, ser det som betydningsfullt å bli kjent med klienten og ha fokus på en åpen og empatisk holdning. De ønsker å se vekst og endring hos sine klienter. Faktor 2, Erfaring, kompetanse og kunnskap, har stor interesse for eget fagfelt og samarbeider gjerne med andre for å utvikle kompetansen og møte klienten på en god måte. Faktorsynene drøftes i lys av relevant teori.
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit