• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Prestasjonsangst hos musikere - veien mot selvaksept : en kvalitativ studie av musikeres mestring av prestasjonsangt og implikasjoner for rådgivning

Dickenson, Kari Edna
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Innhold i masteroppgaven (1.211Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2354063
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1879]
Abstract
Temaet for denne studien er musikeres opplevelse av prestasjonsangst og hvordan rådgivning kan hjelpe musikeren med å mestre en situasjon preget av prestasjonsangst. Formålet har vært å se på ulike aspekter ved mestringsteknikker og hvorvidt rådgivning kan legge til rette for disse. Problemstillingen som ligger til grunn for studien er: «Hvordan mestrer musikere prestasjonsangst og hvordan kan kunnskap om dette benyttes i rådgivning?» Med rådgivning menes arbeid med friske mennesker der man jobber med bevisstgjøringsprosesser og personlig utvikling – hjelp til selvhjelp. Studien benytter en kvalitativ tilnærming inspirert av fenomenologisk forskning. Datainnsamlingen består av semi-strukturerte intervjuer med totalt fire informanter. Analysearbeidet støtter seg på elementer av den konstant komparative metoden.

Resultatene fra analysen utgjør fem kategorier som danner hovedtemaene i studien:

«Følelsen av å være forberedt», «Akseptere seg selv og gå videre», «Skape mestringstro», «Se hvordan kropp og psyke henger sammen» og «Være åpen for endring». Teorier som har dannet rammeverket for studien er hovedsakelig fra Dianna Kenny, Carl Rogers og Mihaly Csikszentmihalyi, samt teori fra gestalttradisjonen og rasjonell-emotiv atferdsterapi (REBT). Gjennom oppgaven blir flere teoretikere presentert.

Studien belyser hvordan rådgivningsverktøy kan være en ressurs i musikeres mestring

av prestasjonsangst. Det finnes lite forskning på dette temaet fra før, og denne studien er på ingen måte uttømmende. Det er derfor mange muligheter for videre undersøkelser.

Et viktig funn er hvordan følelsen av å være hel har betydning for mestringstro ved

prestasjon. Når man føler seg samlet og bevisst det som skjer i øyeblikket, og kan se på

reaksjoner i seg selv med aksept, ser det ut til å fostre glede og nytelse i aktiviteten. Verktøy som integrerer kropp og psyke kan være interessant å rette oppmerksomhet mot i rådgivning dersom klienten opplever prestasjonsangst. Videre peker studien på utvikling av rasjonelle og realistiske tankemønstre som sentralt for personlig og profesjonell utvikling, og ikke minst om en nøkkelferdighet for mestring av prestasjonsangst.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit